Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skid-/snowboardfoto!

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik86

Medlem
Hej!
Jag drar till fjälls (Norge) till helgen!
I min fotoväska ligger Bla. en Canon 40D, canon 70-200 4f, sigma 18-200 och lite smått och gott!

Frågan lyder från min sida: Vad är optimala inställningar, när solen börjar gå nedanför granarna och allt går så där jättesnabbt!?
Jag har testat att fota åkning förr, det svåra är ju som vanligt inte att fota i solljus, utan när man sitter i skugga och ljuset inte är till nån större hjälp!?

Vad har ni för råd att ge mig!?

Hej!
Jag drar till fjälls (Norge) till helgen!
I min fotoväska ligger Bla. en Canon 40D, canon 70-200 4f, sigma 18-200 och lite smått och gott!

Frågan lyder från min sida: Vad är optimala inställningar, när solen börjar gå nedanför granarna och allt går så där jättesnabbt!?
Jag har testat att fota åkning förr, det svåra är ju som vanligt inte att fota i solljus, utan när man sitter i skugga och ljuset inte är till nån större hjälp!?

Vad har ni för råd att ge mig!?

Skall du fota i parken och så eller vad är det för typ av åkning? Om det är i parken kan blixt+radiosändare vara till stor hjälp, inställningarna beror ju på ljuset, och om du har blixt behöver du inte tänkte lika mycket på slutartiden då blixten fryser åkaren i luften. Varför har du både 70-200 och 18-200? Skulle jag varit du hade jag bytt ut 18-200 mot en normalzoom. Sikta bara på så lågt ISO som möjligt, har själv en 40D och vid ISO 800 brukar jag bli lite skeptisk till att höja, så styr därefter. Skall du fota carving i pisten får du väl se till att det är solljus på åkaren så du kan fota med lite kortare slutartider. Skall även jag upp nu till påsk och fota lite =)

Skall du fota i parken och så eller vad är det för typ av åkning? Om det är i parken kan blixt+radiosändare vara till stor hjälp, inställningarna beror ju på ljuset, och om du har blixt behöver du inte tänkte lika mycket på slutartiden då blixten fryser åkaren i luften. Varför har du både 70-200 och 18-200? Skulle jag varit du hade jag bytt ut 18-200 mot en normalzoom. Sikta bara på så lågt ISO som möjligt, har själv en 40D och vid ISO 800 brukar jag bli lite skeptisk till att höja, så styr därefter. Skall du fota carving i pisten får du väl se till att det är solljus på åkaren så du kan fota med lite kortare slutartider. Skall även jag upp nu till påsk och fota lite =)

Härligt, äntligen nån som svarade!
Jo du har rätt, vet inte vad jag skulle ha sigman till egentligen;)
Antagligen kommer de bli mest pistfoto, med tanke på vilket folk som ska med! men man kanske sätter sig och fotar folk man inte känner en dag med!
Tack för dina tips och idéer, lycka till i Påsk!

Härligt, äntligen nån som svarade!
Jo du har rätt, vet inte vad jag skulle ha sigman till egentligen;)
Antagligen kommer de bli mest pistfoto, med tanke på vilket folk som ska med! men man kanske sätter sig och fotar folk man inte känner en dag med!
Tack för dina tips och idéer, lycka till i Påsk!

Ett annat tips till bilder är att gå upp tidigt, först i liften, när solen precis gått över toppen av berget. Tänk dig att du har åkaren som carvar med solen bakom och "räfflorna" går in i kameran. Åkaren måste ha mycket fart och ligga rätt långt ner, han ska svänga. Tror det kan bli en riktigt häftig bild, om man får till den rätt dvs. =) Kanske själv försöker på mig något liknande, dock ska jag inte iväg med några carvingfantaster direkt, ska lära flickvännen o åka lite lagg ;) men det förekommer lite tävlingar mm under veckan i Vemdalen dit vi ska, så får bli o fota lite våghalsar då istället! =) Lycka till!

Edit: Tänk även på att överexponera, eftersom snön kan göra att ljusmätaren vill underexponera åkaren. Ett smart drag är att ta några bilder innan och ställa in därefter, det är ju bättre att åkaren syns istället för att snön blir bra!

Själv brukar jag undvika att fota med blixt, men det kan vara mest då jag aldrig riktigt "lärt" mig ha blixt utomhus i redan bra naturligt ljus. Borde det inte bli väldigt överexponerad åkare mot bra bakgrund eller bra ljus på åkaren men underexponerad bakgrund?

Själv brukar jag undvika att fota med blixt, men det kan vara mest då jag aldrig riktigt "lärt" mig ha blixt utomhus i redan bra naturligt ljus. Borde det inte bli väldigt överexponerad åkare mot bra bakgrund eller bra ljus på åkaren men underexponerad bakgrund?

Det beror ju på. Själv brukar jag vilja underexponera bakgrunden, eftersom himlen annars kan bli överexponerad. Dock beror det mycket på vart solen ligger. Blixten kan bidra till en något upplättad åkare, där färgerna i kläderna framhävs. Åkaren sticker därmed ut något från omgivningen.
Ett bra tillfälle att använda detta är ju till exempel vid en solnedgång, där åkaren befinner sig ovanför bergen i bakgrunden, alltså består bakgrunden av himmel. Är det då solnedgång och åkaren är upplättad av blixtljus exponerar du efter solnedgången, åkaren lättas ju upp ändå av blixtljuset. Eller så exponerar man så att åkaren blir helt svart, en siluett, utan blixtljus.

Självklart funkar det bra utan blixt också, men det blir oftast bra när man lättar upp och främhäver färgerna på åkarens kläder som nu för tiden brukar bestå av klara starka färger, blåa/orange/gula osv, starka färger.

Det man får tänka på när man anväder blixt är kamerans kortaste synktid, brukar vara 1/200-250. Jag skulle testa att lägga mig på den tiden och låta kameran bestämma bländare. Sedan skulle jag överexponera kameran 1-1.5 steg och samma på blixten:)..
Det borde göra susen:).

Titta ofta i histogrammet om du har täckning rakt över så du inte bränner högdagrarna. Det går ju inte att ordna till sen i PS.

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar