Annons

Skicka kamera på service? Vad tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

Chewbacca

Aktiv medlem
Hej,
nu har jag då fått skit på sensorn i min k10d. Ska tydligen skicka den till Zeigler teknik i Linköping eller till nått annat ställe i Uppsala som jag inte nu kommer ihåg namnet på.

Har ni några erfarenheter att dela med er av när det gäller tillvägagångssättet?
Vad bör jag tänka på?

Ska tex garantisedeln skickas med?

Behöver jag kontakta inköpsstället (cyberphoto)?

Priset skulle ligga på runt 700 kr sa killen. ok?

Jag ska be dem om en helrengöring för min mattskiva är otroligt dammig. Innebär det någoting för garanti? Ingår mattskiverengöring eller kommer det vara en separat post på räkningen?

Ja det är många frågor men jag hoppas att ni vill dela med er av råd och erfarenheter.

PS. Jag har testat att blåsa försiktigt med bälg på sensorn men det räckte inte och jag vill inte blåsa som en galning heller av risk för att skada sensorn.

Tack på förhand

Zieger är auktoriserad av Pentax för att utföra servicearbeten på digitalkameror. För filmkamerorna så gör Pentax i Uppsala servicen själv.

Rengöring av sensorn är inget garantiärende (såvida de inte hade massa damm på sig från fabrik) och då behöver det ej gå via återförsäljaren.

Zieger Teknik AB
Gottorpsgatan 5
582 73 Linköping

Telefon: 013-23 96 60 (Mån-Fre 9:00-16:00, Stängt 12:00-13:00)
Fax: 013-14 52 53
E-post: [email protected]
Hemsida: www.zieger.se

Följesedel ska skickas med, den kan laddas ner från Pentax hemsida -
http://www.pentax.se/upload/files/servicesedel zieger.pdf

Packa kameran väl...

Hälsar
R

du kan inte rengöra sensorn själv då? blir väldigt dyrt att betala 700 spänn varje gång du får lite skit på sensorn... sök lite på forumet så hittar du flera trådar om sensorrengöring! använder själv en gummiblåsa från apoteket som kostade mig 26 kr. har funkat bra hittills.

Trådfrågaren pratar även om skit på mattskivan - jag antar han pratar om skit i sökaren som sitter i prismahuset, det nås inte av blåsbälgar i sensorhuset.

När vi tittar i sökaren så lämnar vi avfall som smyger sig in bakvägen. För att undvika detta kan det vara bra att damma rent okularet efter varje titt. Det hjälper också att se till så vi har rena ögon, utan "gruskorn" i ögonvrån och damm i ögonfransarna.

Hälsar
R

Pentax har på sina kameror en styck sensorrengöring inom första året som ingår i garantin! Kontakta cyberphoto så fixar det hela inkl. adresslapp så det blir helt gratis för dig.

Det är sant, men jag tror inte sökarskit ingår i det. (får man sökarskit inom ett år så har man extrem otur, jag tycker det brukar dyka upp först efter ett par - tre år). Jag kommer ihåg när jag lämnade in min P30 till Wibergs i Sthlm efter några års användning, jag ville han skulle rengöra den. Han tittade i sökaren och sedan stirrade oförstående på mig. "Jo", sa jag "Det är prickar i sökaren, jag vill ha bort dem."
"De där? Det är normalt, jag vägrar ta emot kameran. Rengöra för så lite, det gör jag bara inte. Det är slöseri med pengar."
Så jag fick gå hem med skitig sökare. :)

Hälsar
R

Jag hade också skit på mattskivan, fick det när jag blåste på sensorn och det verkade virvla upp mot mattskivan istället.

Men jag fick den också rengjord hos Ziegler. Gick bra om man bad om det.

Så länge du båser med en bälg och inte kommer åt sensorn kan du pumpa på rätt rejält. Jag tror inte du kan skada sensorn med frakramad luft. Jag brukar i alla fall kläma rätt hårt, och brukar få loss det som fastnat. Har inte behövt peta ännu. Bättre att testa själv, och skicka på rengöring om man lycka kladda ne sensorn. Men om du är orlig att du skall repa den, då skall du kanske låta bli. Men jag har för mig K10D har SP på sensorn, och det är ju näsa generationens SMC och skall vara väldigt hårt. Så återigen tror jag inte det skall vara någon fara om man använder rätt grejer, en jag har som sagt var inte behövt tvätta sensorn ännu, men om/när det blir dags så köper jag nog ett kit.

Mattskivan kan man ta loss och rengöra själv. Det har jag gjort, och det fungerade bra.

Sensorn kan man blåsa rätt mycket luft på, så länge luften är ren. Det har jag gjort, och det fungerade bra.

http://erro.se/artiklar/Damm_pa_sensorn

Men din sensor-smuts kanske sitter hårdare än min gjorde...

Jag hade inget smuts o damm på mattskivan (eller om det är i sökaren) innan jag blåste med bälgen. Tydligen har det hänt samma sak som för Ambjörn.
Att det virvlar upp smuts.
Jag har inte speciellt mycket fläckar och kanske inte ens ska lämna in den utan blåsa vidare ett tag till. Jag vill mest att den ska vara så ren som möjligt bara.
Kanske ska skicka in den strax inna garantin går ut istället? :)

Har inget direkt bra att peta på sensorn med. Vätskor verkar vara svårt att få rent efteråt.
Kan man dra lite försiktigt med en tops månne?

Det är ju kanske lika bra att prova först innan jag skickar iväg den?

Angående smutsen som jag ser i sökaren så vet jag inte om det är på matsskivan eller i/på sökarglaset. Men det är nog hur som helst sådant damm som har virvlat upp från när jag blåst på sensorn. Detta damm borde ju lägga sig på mattskivan när det "lägger sig" rent logiskt men det är ju inte en garanti för att det är så i verkligheten.

Behöver man specialverktyg för att plocka ut mattskivan? Den sitter ju klurigt tycker jag som är amatör.

Tack för alla svar, synd att jag behövde fråga redan efter att ha haft kameran i två och en halv månad bara... Jag har inte bytt objektiv speciellt ofta heller, kanske 5-6 gånger...

Jag har en K10D precis som du. Jag plockade ur mattskivan med en pincett. Den sitter i en liten metallram som man snäpper loss, sedan finns det en liten "flärp" på mattskivan som man kan greppa med pincetten om.

Angående skräp som du ser genom sökaren: är det skarpt så är det på mattskivan, är det suddigt så är det på spegeln. Skräp i själva sökarokularet syns ofta inte. Själv har jag nåt inne i okularet som jag ser om jag håller kameran ett par decimeter framför mig, men när jag tittar genom sökaren så syns det inte.

Nu har jag grejat själv i kameran. Jag fick loss mattskivan med fingret, inte speciellt svårt och blåste med bälg på det. Allt damm borta och ren sökarbild.
använde tops till slut på sensorn, lätt och försiktigt med noggran blåsning med bälg på den nämda innan jag förde den över sensorn några gånger. Funkade jättebra! Om någon anna ska prova så säger jag bara var lätt på handen! Jag var väldigt försiktig och det gick bra.

SP eller SMC på sensorn? vet någon vad Pentax har för behandling?

Det gick bra iaf och små fläckar gick bort hur enkelt som helst.

Återigen, tryck inte hårt utan låt topsen bara glida på ytan så går det nog bra :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar