Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skicka filmrullar (som inte får scannas i X-ray, mm) till Nederländerna

Produkter
(logga in för att koppla)

cfagerberg

Aktiv medlem
Jag skall (vill åtminstone, om det går) skicka några gamla rullar film till Nederländerna (Film Rescue International). De rekommenderar dock att man skickar så att filmerna inte scannar (skickade mig bl.a. bifogade etiketter), men när jag pratar med Fedex så säger de att de scannar. Har ni några bra tips om hur jag skulle kunna gå till väga för att få filmerna oröntgade till Nederländerna (som inte kräver att jag sätter mig i bilen och åker dit)?
 

Bilagor

  • H-512-Do-Not-X-ray-6-Up-Shipping-Labels-A4.jpg
    H-512-Do-Not-X-ray-6-Up-Shipping-Labels-A4.jpg
    2 MB · Visningar: 4
Använde "bly-påsar" med mina diafilmer i (både oexponerade resp. exponerade rullar) i samband med flygresor utomlands. Dessa gick genom säkerhetskontrollen som all övrig handbagage utan några som helst skador på filmerna. Dessa påsar var särskilt avsedda för just detta ändamål.

Mvh
Oscar
 
Har inget förslag utom att köra dit själv om man ska vara 100% säker. Idag kanske förståelsen för fotografisk film är mindre. Jag har aldrig råkat ut för skador på film när jag rest tidigare. Minns inte hur jag gjorde, om jag hade filmen i fickorna. Det brukade stå "film safe" på flygplatsernas röntgen. Med en blypåse kanske de får brassa på extra om de är osäkra på innehållet.
 
Har inget förslag utom att köra dit själv om man ska vara 100% säker. Idag kanske förståelsen för fotografisk film är mindre. Jag har aldrig råkat ut för skador på film när jag rest tidigare. Minns inte hur jag gjorde, om jag hade filmen i fickorna. Det brukade stå "film safe" på flygplatsernas röntgen. Med en blypåse kanske de får brassa på extra om de är osäkra på innehållet.
Det finns en ny typ av scanners nu som är stygg mot film. Inte ens påsarna man kan stoppa filmen i är 100% säker. Det har skrivits ganska mycket om det på sistone, och det har dykt upp en hel del exempel på kunder som fått förstörd film (från Kodak) över disk, främst i Kina där tydligen det mesta scannas.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.