Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skicka digitalt avtal utan signaturer?

Produkter
(logga in för att koppla)

flipp_90

Aktiv medlem
Hej! Jag skall fota ett gäng bröllop i sommar och försöker hitta någon struktur på det här med att skriva avtal.

Jag har skrivit ett avtal men funderar på hur detta skall undertecknas. Smidigast är ju så klart att upprätta 2 exemplar som undertecknas men nu har jag 2 brudpar jag inte kommer träffa förens i sommar.

Går det i avtalet skriva nått i stil med "Avtalet träder i kraft då uppdragsgivaren mottagit avtalet och betalat bokningsavgiften"

Hej! Jag skall fota ett gäng bröllop i sommar och försöker hitta någon struktur på det här med att skriva avtal.

Jag har skrivit ett avtal men funderar på hur detta skall undertecknas. Smidigast är ju så klart att upprätta 2 exemplar som undertecknas men nu har jag 2 brudpar jag inte kommer träffa förens i sommar.

Går det i avtalet skriva nått i stil med "Avtalet träder i kraft då uppdragsgivaren mottagit avtalet och betalat bokningsavgiften"

vanlig epostkontakt är i egentligen juridiskt bindande
(liksom ett muntligt avtal fast svårare att bevisa)

vanlig epostkontakt är i egentligen juridiskt bindande
(liksom ett muntligt avtal fast svårare att bevisa)

Precis och bevisa...det är räcker normalt att behålla mailet. Det är ett rätt svårt brott att förfalska dokument.

Sen...om jag som kund skulle bli bemött med att få ett avtal i ansiktet som måste skrivas under skulle jag nog välja en annan fotograf eller i all fall ta mig en funderare varför just en fotografering kräver mer av avtal än en vanlig hantverkare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar