Vad jag kan se är det fortfarande helt hjärndött. Filmen visar ju bara hur du flyttar bilderna till din telefon. Inte hur du får ut dem på nätet. Vad jag förstår av filmen sker det genom att du ansluter din telefon till kameran via WiFi med kameran som router.
Det finns ett antal små appliktioner man kan ladda ner gratis med hjälp av "PlayMemories" som Gary Fong tycker borde hetat Sony Connect istället. De gör det ännu smidiagre.
Antingen synkar man kamera och telefon genom att välja "Send to Smartphone" och välja de bilder eller aktuell bild eller alla. Sedan visas en QR kod man kan skanna av med PlayMemories i telefonen som läser denna. Sedan sker synken.
... eller så laddar man ner "Sync to Smartphone" så sker det ännu smidigare.
... eller så laddar man ner "Direct Upload" och den öppnar upp möjligheter att ladda upp filerna via Internet från kameran direkt via någon accesspunkt och en sådan kan ju vara telefonen eller någon annan WIFI-punkt.
Jag tror inte att prestandan är sämre än något annat via telefonen. Jag har kört både Netflix och HBO i flera år över min gamla Samsung S2:s router utan några större problem till min dator och TV. Så lite bilder går nog jättefint. Visst kan man använda Eye-Fi eller liknande på kameror som inte har detta inbyggt men jag har rätt svårt att se att se att det skulle tillföra något i dessa kameror. Jag har tidigare funderat på den lösningen men nu tycker jag det ser riktigt bra och smidigt ut. Jag har svårt att se att något man "bultar på" som extra tillbehör skulle vara så mycket bättre än detta.
Till den som föreslog USB-kabel så kan man ju säga att det inte är något fel med det heller men jag tror faktiskt det är lite stökigare om man konfigurerat sin kamera och telefon korrekt och dessutom ska man ju alltid ha en kabel med sig. Det har i alla fall inte jag normalt.
Jag har en helt ny telefon nu och den här lösningen funkar faktiskt riktigt bra. Jag kanske borde visa lösningen för fotograferna på det museum jag jobbade på tidigare. Sånt här kan öppna helt nya möjligheter även för folk som INTE fotar med telefoner främst utan som har andra grejor professionellt i jobbet. Det skulle t.ex. kunna vara folk som dokumenterade hur Stockholms Stads konst (Stadens Konst) mår på stan. Vid en inventering skulle en fotograf mycket väl kunna föra över sina bilder till sin telefon och från den sedan vidare direkt in i museets FotoWare-system och bli synligt direkt för museets personal.
Möjligheterna för att på samma sätt låta allmänheten skicka in bilder i systemet i samband med vissa evenemang eller inventeringar skulle då nödvändigtvis inte diskriminera de som INTE använder telefoner utan riktiga systemkameror. Det skapar nya möjligheter faktiskt och inget skulle heller hindra att man laddade upp bilderna till en molnlagringstjänst som i sin tur indexeras av FotoWare-systemets Index Manager. Jag tycker det här ser både smidigt, flexibelt och intressant ut faktiskt och det kostar heller inget extra vare sig för Eye-Fi -kort eller påbultad extra WIFI-utrustning.
På mina semestrar plåtar jag i princip aldrig med telefon och det har ju gjort att jag sällan skickar några bilder hem till vänner och bekanta. Det blir enklare att göra det nu trots att jag i princip aldrig plåtar med mobiltelefon. Men det kan ju bli ändring på det med. Det är ju en hyfsad 13 MP -kamera i min nya telefon och det finns hyfsad AF, face detection och smidiga beskärningsverktyg m.m. som jag inte haft i min gamla kamera, så det har hänt en del där sedan min gamla S2 var ny.
Jag tror Tony Northrup skulle kunnat bli hyfsat nöjd med den här typen av lösningen som han tidigare tyckt sig sakna i systemkamerorna även om de av naturliga skäl aldrig kan bli lika okomplicerade som i telefonerna.