Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SKHLM - Skärholmens centrum, Stockholm

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandM

Aktiv medlem
Nu har det slagit slint i SKHLM som Skärholmens centrum kallar sig nu för tiden, genom att ta ut parkeringavgifter i parkeringsdäcket. I minst tjugo år tillbaka i tiden har det varit avgiftsfritt för parkering upp till tre timmar. Parkeringsavgiften är numera tio kronor för de två första timmarna. Avgiften infördes den första juni i år.

Att åka till SKHLM spontant för att strosa runt i butikerna och gör inpulsköp eller fika är inget jag kommer att göra i framtiden. De planerade inköpen i SKHLM kommer även de att reduceras till i ett minimum. Det finns gott om butiksutbud utmed min färdväg mellan Stockholm och Södertälje dit jag nu hellre styr min färd och spenderar min pengar, där parkeringen inte medför krångel och utgifter.

Avgiften som sådan är inte hög i kronor räknat, men irriterande med tanke på att fri parkering lockar in kunderna och ger möjlighet till spontan handel. Fri parkering har tidigare varit ett av Skärholmens centrums argument för att locka till sig kunder. Nu lockar butikerna på andra sidan motorvägen mer.

Det här är val antagligen sommarens minst angelägna gnäll, men det var åtminstone skönt att veta att jag inte är ensam om att bli skitirriterad över det...

Antar att det är för att enklare kunna "hålla rent" i garaget, då det är lättare att få en bil som uppenbart inte har betalat sin avgift bortforslad. Annars är det nog bökigare att bli av med allt möjligt skräp som folk ställer ifrån sig. Men å andra sidan, det är kanske vad det kostar för att locka kunder till sitt centrum, för affärena är ju samma överallt, och många centrum finns det, och det behövs inte mer än någon skitsak, som t.ex. parkeringsavgifter (som inte ens är dyra, dvs. lönsamma, utan bara bökiga och irriterande för kunderna) för att jag skall välja annat centrum.

Om jag inte minns fel har just gratis parkering varit Skärholmens viktigaste slagord ända sedan det öppnade. Men å andra sidan, SKHLM som begrepp är ju också lite krampartat, kanske gick det dåligt för dem redan innan p-avgifterna...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar