Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Är det någon som kan förklara för mig hur det är möjligt att en adapter för manuella objektiv i högre grad än ett objektiv skulle bli "skevt" vid tillverkning. En dum adapter är ju verklig "low tech" och i princip bara ett rör med en fasskruvad flens på. Jag tycker det borde vara svårt att misslyckas med. Ett objektiv är ju försett med en fästflens det med och det består dessutom av ett antal andra delar som skruvats ihop där varje del riskerar att hamna lite skevt. En del moderna zoomar är ju dessutom tredelade med allt vad det innebär av rörliga delar. Känn på linselementens spel i moderna massproducerade objektiv så ska du se att linselementet inte sällan sitter och jojar ordentligt och borde decentrera bara av sin egen vikt.
Jag har själv monterat maskiner och tillverkat delar till tryckpressar, andra grafiska maskiner samt arbetat med underhåll av både bilar och flygplan innan jag blev IT-utvecklare. Så jag har i alla fall ett visst hum om toleranser och passningar, C.E Johanssons passbitar och hur man arbetade med precisonsarbeten inom den svenska verkstadsindustrin innan den flyttades till låglöneländer. Idag har man ju dessutom genomgående NC-maskiner med hög precision och inbyggda digitala mätsystem som säkerställer hög kvalitet vid masspruduktion.
Jag har själv monterat maskiner och tillverkat delar till tryckpressar, andra grafiska maskiner samt arbetat med underhåll av både bilar och flygplan innan jag blev IT-utvecklare. Så jag har i alla fall ett visst hum om toleranser och passningar, C.E Johanssons passbitar och hur man arbetade med precisonsarbeten inom den svenska verkstadsindustrin innan den flyttades till låglöneländer. Idag har man ju dessutom genomgående NC-maskiner med hög precision och inbyggda digitala mätsystem som säkerställer hög kvalitet vid masspruduktion.