Annons

skatteverket

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas_art

Aktiv medlem
är det någon som har foto jobb som enskilt firma vid sidan om en heltids jobb som jag ?
skatte verket godkänner inte avskrivningen på dator och digital kamera på 33% istället för 25%

jag anser att dator och digital kamera för en fotograf har en livslängd max på 3å vilket blir då 33% avskrivning om man delar det på tre år.

men skatte verket avvägar att det ska dras av högs 25%

har man kontoret hemma så hur många timmar jobbar man hemma med redigirign ocho så per år man måste jobba minst 800 timmar per år hemma för att får avskriva lokal kostnaden på 4000kr

men har man typp låg intäkter så kanshe de räcknar med att man tjänar för lite per timme därför kan de säga att det timmarna stämmer i nte med intäckter. Mna kan jobba mer även om man har lkåg inkomster. Hur kan man förklara för skaate verket så att de förstår hur man jobbar som fotograf mvh jonas

Jag har företag på heltid och skatteverket gör ingen skillnad på avskrivningar för det. 3-5 år är vad som brukar vara på bl.a kamera, dator.

Har för mig att det är någon 5000kronorregel som gäller. Köp under 5000:- var ok att dra direkt när jag hade diskussionen med skatteverket (oavsett pryl,) köp överskridande är tvunget att dras på flera år.

Jonas_art skrev:
men har man typp låg intäkter så kanshe de räcknar med att man tjänar för lite per timme därför kan de säga att det timmarna stämmer i nte med intäckter. Mna kan jobba mer även om man har lkåg inkomster. Hur kan man förklara för skaate verket så att de förstår hur man jobbar som fotograf mvh jonas
Ang. detta stycket tycker jag det låter som att det är du själv som borde öka priserna alternativt räkna om timmarna. Jag tycker alltså skatteverket vinner vitsen.

Senast ändrad:
Jag fick en förfrågan om mina avskrivningar från skatteverket. De tyckte att mina avskrivningar var stora (50000). Dom ville ha kopior på fakturor och hur jag räknat. Jag skickade in dessa och visade att jag skrivit av med 30%. Så nu har min handälggare iaf lärt sig att bra kameror och gluggar är dyra.

Det tog 3 veckor efter att jag skickat in dessa så kom det ett brev där dom hade godtagit mina fakutror.

Jag har åkt på revision för några år sedan. Antagligen av den anledningen du nämner Pontus, så vi är fler.. Fast jag tror tyvärr de glömmer fort iaf.

lottawe skrev:
Jag har åkt på revision för några år sedan. Antagligen av den anledningen du nämner Pontus, så vi är fler.. Fast jag tror tyvärr de glömmer fort iaf.
Men det gör ju inget att dom frågar, bara man har rent mjöl i påsen. Det är bara bra att dom kollar lite för jag vill inte betala den skatt som andra fuskar bort!

Har också åkt på revision.. Men det var inga problem. Jonas, bara ett vänligt ord på vägen. En firma startar man inte för att kunna dra av grejor. 4 år är en normal avskrivningstid. Låt oss säga att du efter två år vill byta din kamera, då har du 50% av värdet kvar, vilket ganska bra motsvarar värdet på en DSLR.

SM0SBI skrev:
Jag fick en förfrågan om mina avskrivningar från skatteverket. De tyckte att mina avskrivningar var stora (50000). Dom ville ha kopior på fakturor och hur jag räknat. Jag skickade in dessa och visade att jag skrivit av med 30%. Så nu har min handälggare iaf lärt sig att bra kameror och gluggar är dyra.

Det tog 3 veckor efter att jag skickat in dessa så kom det ett brev där dom hade godtagit mina fakutror.
Kan väll förklara varför jag har 30% och inte 20-25%. Jag använder mina kameror till pressfoto och där slits dom ganska hårt, det veta alla som ska köpa begangnat. Är det avskaven färg mm så sjunker dom fortare i pris en om man använder dom i en studio.

Bilagor

• r2l.jpg
    r2l.jpg
    56.4 KB · Visningar: 486
Jag som har för mig att just pressfotografer är de enda som tillåts direktavskrivning på sina kameror.

Jeppe skrev:
Jag som har för mig att just pressfotografer är de enda som tillåts direktavskrivning på sina kameror.
Så vitt jag vet så skriver alla jag känner av dom på 3 år. Därav får man ju lösa det om dom går i backen och bara blir skrot. Det händer ju då och då. Men som tur håller dom bra ;) Men min Videokamera var nära när den blev kastad i marken av en som inte tyckte om att vara med på bild, men som tur landade den i gräs och höll. Men en polisanmälan blev det...

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=62652

Senast ändrad:
Reglerna är för att alla företag skall bokföra på samma sätt.

Detta för att inte någon skall fiffla med bokföringen för att få företaget att gå bättre/sämre än andra företag i samma branch.

När det gäller kameror så behöver inte avskrivningen och den reella livslängden vara samma. Det är en bokföringsteknisk sak avskrivningen.

Om Ni vill "dra av" allt på samma gång så hyr kameran från något företag, eller köp på "leasing".

Jag jobbar lite med redovisning så jag hoppas att jag kan förklara :)

Avskrivning av inventarier är, precis som någon annan skrev, främst för bokföringen. Ofta har man 5 eller 10 års avskrivningstakt, även om det kanske inte stämmer exakt med verkligheten.

Att Skatteverket reagerar på att du vill skriva av på 3 år har med en annan regel att göra. Normalt sett skriver man aldrig av på mindre än 4 år.

Regeln säger att saker för max 5000 kr ELLER med en livlängd på max 3 år är förbrukningsinventarier, dvs dras av direkt det året de köps in.

Allt annat (= andra saker du köper, inte tex frimärken..) är inventarier, alltså en tillgång i ditt företag. Ett objektiv har (normalt) en livslängd på mer än 3 år, så det talar också för att du ska se det som en inventarie.

Dessutom kan man också se kameran med tillhörande objektiv som ett och samma inventarie, eftersom de används ihop, vilket också talar för en längre avskrivningstakt. Observera att där spelar det ingen roll om kameran och objektivet är inköpta vid olika tillfällen, de hör ändå ihop.

På ett inköp av en inventarie "kvittas" ingående moms mot utgående moms samma räkenskapsår, precis som alla andra (avdragsgilla) kostnader, Det belopp som dina inventarier är värda, och som du gör avskrivningar på, är alltså utan moms.

Mindre prylar som tex filter osv, borde du dock kunna lägga som förbrukningsinventarier och dra av direkt.

Du ska också upprätta en inventarielista där det står när du köpt inventarien, till vilket pris (utan moms) och vilken avskrivningstakt du har, tex 25 %. Vanligast är 20 % eller 10 % i avskrivning per år.

Det är inte helt enkelt med bokföring, men jag är lite nördig och tycker att det är kul ;-)

Hälsn AK

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar