Annons

skatteverket

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas_art

Aktiv medlem
är det någon som har foto jobb som enskilt firma vid sidan om en heltids jobb som jag ?
skatte verket godkänner inte avskrivningen på dator och digital kamera på 33% istället för 25%

jag anser att dator och digital kamera för en fotograf har en livslängd max på 3å vilket blir då 33% avskrivning om man delar det på tre år.

men skatte verket avvägar att det ska dras av högs 25%

har man kontoret hemma så hur många timmar jobbar man hemma med redigirign ocho så per år man måste jobba minst 800 timmar per år hemma för att får avskriva lokal kostnaden på 4000kr

men har man typp låg intäkter så kanshe de räcknar med att man tjänar för lite per timme därför kan de säga att det timmarna stämmer i nte med intäckter. Mna kan jobba mer även om man har lkåg inkomster. Hur kan man förklara för skaate verket så att de förstår hur man jobbar som fotograf mvh jonas

Jag har företag på heltid och skatteverket gör ingen skillnad på avskrivningar för det. 3-5 år är vad som brukar vara på bl.a kamera, dator.

Har för mig att det är någon 5000kronorregel som gäller. Köp under 5000:- var ok att dra direkt när jag hade diskussionen med skatteverket (oavsett pryl,) köp överskridande är tvunget att dras på flera år.

Jonas_art skrev:
men har man typp låg intäkter så kanshe de räcknar med att man tjänar för lite per timme därför kan de säga att det timmarna stämmer i nte med intäckter. Mna kan jobba mer även om man har lkåg inkomster. Hur kan man förklara för skaate verket så att de förstår hur man jobbar som fotograf mvh jonas
Ang. detta stycket tycker jag det låter som att det är du själv som borde öka priserna alternativt räkna om timmarna. Jag tycker alltså skatteverket vinner vitsen.

Senast ändrad: