Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skatter och hobbyverksamhet???

Produkter
(logga in för att koppla)

elektra1

Aktiv medlem
Hej.
En liten undran..
Jag ska fotografera 2 eller 3 bröllop i sommar.
Tar inte mycket betalt. ca 1300 kr per person,
då ingår fototillfället, redigering, cd skiva med bilder,
bensinkostnader.

Hur skattar man det i deklaration?
Vill ju dra av utrustningen jag köpt också.
Fast utrustningen kommer att kosta betydligt mycket mera
än jag får in i sommar.
MEN jag har köpt det mesta på tradera och blocket.
Så inga kvitton finns.
Hur gör man då?
Och hur stor risk är det att kunden "lämnar in eller vad de nu gör,
att det här fototillfället har skett.

Tacksam för lite synpunkter.
mvh camilla

Skall du dra av kostanderna så behöver du nog starta en liten firma tror jag, och kvitton e nog ett krav oxå. men köper du på blocket ex, så kan du begära ett kvitto av den du köper från. dock så köper du från privatpersoner så får du inte dra av moms.

//J

Hej.
En liten undran..
bensinkostnader.

mvh camilla

"Risken" att de lämnar in uppgifter till skatteverket om vad de anlitat för fotograf och för hur mycket är nog obefintlig. Varför skulle de göra det? Bröllop är inget man kan göra avdrag för.

Sen tycker undrar jag över din prissättning, du skriver 1300:-/person, jag antar att du menar för 1300:-/bröllop. Hur som helst undrar jag hur du kan ta så lite när allt ingår, jämfört med vad en fotograf normalt kostar är det ju rena prisdumpningen.

Skall du dra av kostanderna så behöver du nog starta en liten firma tror jag, och kvitton e nog ett krav oxå. men köper du på blocket ex, så kan du begära ett kvitto av den du köper från. dock så köper du från privatpersoner så får du inte dra av moms.

//J

tack, då vet jag. :)

"Risken" att de lämnar in uppgifter till skatteverket om vad de anlitat för fotograf och för hur mycket är nog obefintlig. Varför skulle de göra det? Bröllop är inget man kan göra avdrag för.

Sen tycker undrar jag över din prissättning, du skriver 1300:-/person, jag antar att du menar för 1300:-/bröllop. Hur som helst undrar jag hur du kan ta så lite när allt ingår, jämfört med vad en fotograf normalt kostar är det ju rena prisdumpningen.

Jag håller på att bygga upp min portfolio.
Har gjort en del gratis bröllop också.
Men vill ha igen lite pengar iallafall, därför tar jag billigt
i början.
Ska köpa ett objektiv nu också som jag ska använda till bröllopsfoto. Jo menar 1300 kr per bröllop, inte per person.
Skrev fel där.
Tack så mycket för svar.
mvh

Camilla: Du kan deklarera hobbyverksamhet. Kolla på skatteverkets hemsida eller ring dom för mer info om hur det fungerar.

Fredrik: Lever man inte foto utan lever för foto är det väl jättespännande och lärorikt att få fotografera ett bröllop. Att man sedan kan få lite pengar för det är ju bara ett plus då.
Brudparet kanske valde mellan ingen fotograf och en billig som kanske inte kan garantera resultat men ändå fixat något. Alla har inte råd att lägga 5000 och uppåt på fotograf vid sitt bröllop. Jag tror ni har olika kundkretsar. Lite som skivindustrin... Varje pirattankad skiva är inte en skiva som inte blev såld i affären.

Väldigt förenklat gäller att slå länge din hobbyverksamhet inte ger vinst, så är skattemyndigheten inte intresserad av den. Skulle det mot förmodan bli vinst, då blir det till att skatta av merparten av den. Det finns inga fribelopp som det finns angivet i en del andra trådar.

Starta inte ett företag om du inte är seriös, varaktig och är beredd på att (till att börja med) köpa redovisningshjälpen.

För övrigt så är det som det redan nämnts en god ide att ringa Skatteverket och få lite mer info eller en lokal redovisningsbyrå.

Väldigt förenklat gäller att slå länge din hobbyverksamhet inte ger vinst, så är skattemyndigheten inte intresserad av den. /QUOTE]

Inte merparten. Du skattar bara vinsten. Den drar du av varje år i din deklaration.

Ex.

Du tjänar 100 000 kr från ditt andra jobb.
Normalt skatt ex. 30 %, dvs du får ut 70.000 efter skatt.

Du tar 10.000 kr för ett uppdrag.
Material som tex papper, CD, etc (Kolla upp vad du får dra av. Ring skatteverket) 1000 kr

Dvs vinst på 9000 kr.

DVS

Du har tjänat 109 0000 kr. Detta ska du skatta 30 % av!

Enkelt va?

Och ja, du får dra av utrustningen. Den bestämmer du själv vilken takt den ska dras av på. oftast 3, 5 eller 10 år.

Är du arbetslös så får du faktiskt tjäna 30.000 kr på din hobby utan att skatta! Men du skattar för vartenda öre om du har anställning.

/Stefan
En som tagit reda på vad som gäller!

Väldigt förenklat gäller att slå länge din hobbyverksamhet inte ger vinst, så är skattemyndigheten inte intresserad av den. /QUOTE]

Inte merparten. Du skattar bara vinsten. Den drar du av varje år i din deklaration.

Ex.

Du tjänar 100 000 kr från ditt andra jobb.
Normalt skatt ex. 30 %, dvs du får ut 70.000 efter skatt.

Du tar 10.000 kr för ett uppdrag.
Material som tex papper, CD, etc (Kolla upp vad du får dra av. Ring skatteverket) 1000 kr

Dvs vinst på 9000 kr.

DVS

Du har tjänat 109 0000 kr. Detta ska du skatta 30 % av!

Enkelt va?

Och ja, du får dra av utrustningen. Den bestämmer du själv vilken takt den ska dras av på. oftast 3, 5 eller 10 år.

Är du arbetslös så får du faktiskt tjäna 30.000 kr på din hobby utan att skatta! Men du skattar för vartenda öre om du har anställning.

/Stefan
En som tagit reda på vad som gäller!

Då får jag nog tyvärr meddela att du inte gjort tillräckligt för att ta reda på vad som gäller. Det finns ingen beloppsgräns på 30 000 kr vad gäller inkomst av hobbyverksamhet. Däremot finns en gräns på 30 000 kr innan hobbyverksamhet blir skattepliktig för moms. Inkomstmässigt finns endast en gräns som kallas grundavdrag. För 2009 kan man tjäna upp till 18 100 kr utan att betala skatt med andra ord. Dessutom ska man betala egenavgifter på hobbyöverskottet.

Då får jag nog tyvärr meddela att du inte gjort tillräckligt för att ta reda på vad som gäller. Det finns ingen beloppsgräns på 30 000 kr vad gäller inkomst av hobbyverksamhet. Däremot finns en gräns på 30 000 kr innan hobbyverksamhet blir skattepliktig för moms. Inkomstmässigt finns endast en gräns som kallas grundavdrag. För 2009 kan man tjäna upp till 18 100 kr utan att betala skatt med andra ord. Dessutom ska man betala egenavgifter på hobbyöverskottet.

Du har rätt, kollade upp det nyss. Vart ett tag sen jag hade kontakt med skatteverket.
Vilken tur att man nollar verksamheten varje år då ;)
Går man förlust eller nollar slipper man deklarera!!!

/Stefan

Hej.
En liten undran..
bensinkostnader.

Hur skattar man det i deklaration?
Vill ju dra av utrustningen jag köpt också.
Fast utrustningen kommer att kosta betydligt mycket mera
än jag får in i sommar.
MEN jag har köpt det mesta på tradera och blocket.
Så inga kvitton finns.
Hur gör man då?

mvh camilla

Inga kvitton inga avdrag! Om jag vore dig och skulle köra 2-3 bröllop får så små pengar så redovisar du det naturligtvis inte, det är bonus pengar rakt ner i fickan. De som anlitar dig fattar att det inte redovisas med tanke på summan, finns ingen anledning att komplicera och blanda in skatten.

Jag måste nog tyvärr korrigera dig Stefan även när det gäller skatten. Har du en s.k. hobbyverksamhet som ger vinst, så betraktas och skattas vinsten precis enligt reglerna beträffande näringsverksamhet.

25% schablon i egenavgifter
30% (kommunalskatten som oftast är minst 30 upp till ca 34) på hela vinsten

Dvs minst 55% i skatt.Om du dessutom har den inkomsten så att du betalar statlig skatt på ca 20% så kommer du upp i runda slängar 75% i olika skatter på vinsten.

Inga kvitton inga avdrag! Om jag vore dig och skulle köra 2-3 bröllop får så små pengar så redovisar du det naturligtvis inte, det är bonus pengar rakt ner i fickan. De som anlitar dig fattar att det inte redovisas med tanke på summan, finns ingen anledning att komplicera och blanda in skatten.

Ligger en hel del i detta. Skall du vara riktigt noga, så sparar du dina utlägg (kvitton) under året som säkerligen med råge överstiger inkomsten från 2 - 3 bröllop och då är det inga som helst problem.

Vill du sova gott så skall du m.a.o. ha en enkel redovisning som visar att din hobby inte ger vinst. Ingen kommer att vilja granska redovisningen, så du behöver inte vara så noga med de formella kraven. Däremot den dagen du känner på dig att hobbyn kommer att ge vinst, då kan det vara intressant att ha lite ordning på dina papper för att starta upp ett litet bolag - dvs driva en näringsverksamhet.

Däremot den dagen du känner på dig att hobbyn kommer att ge vinst, då kan det vara intressant att ha lite ordning på dina papper för att starta upp ett litet bolag - dvs driva en näringsverksamhet.
Finns ingen anledning (varken ekonomisk eller annan) att driva näringsverksamhet så länge plåtandet ryms inom reglerna för hobbyverksamhet.

Den som bedriver hobbyverksamhet är skyldig att för anteckningar om transaktionerna. En fördel med att inte redovisa "rakt ned i fickan" är att underskottet följer med från tidigare år och kan kvittas mot vinst innevarande år, dvs tidigare års kostnader betalas av årets intäkter. Sidan 3 i broschyren som länkas ovan. En annan fördel med att ha en redovisning är att i händelse av att man blir arbetslös från sitt ordinarie arbete så har man lättare att hävda sig mot A-kassan om hobbyverksamheten bevisligen pågick innan arbetslösheten inträdde.

Det är inte 55 % skatt och egenavgifter på vinsten. Egenavgifterna är drygt 30 % av vinst efter avdragna egenavgifter, vilket motsvarar ungefär 25 % av vinsten. Inkomstskatt är 30-35 % av vinst efter avdragna egenavgifter beroende på kommunalskatt. Tillsammans ger det 47,5 % i skatt och egenavgifter för den som har 30 % kommunalskatt. För den som har 55 % i marginalskatt så blir skatt och egenavgifter ~59 %, således inte 75 %. (ber om ursäkt för de många procentsatserna, men det blir så när man ska förklara egenavgifter och inkomstskatt för företagare/hobbynissar)

Hobbyverksamhet som bedrivs i former som kan jämföras med näringsverksamhet (t.ex bröllopsfotografering på uppdrag?) är även momspliktig när den överstiger 30.000kr i omsättning. Bedriver man däremot fotoverksamhet av rent hobbyintrese (man säljer bilder som man fotograferat av icke kommersiellt intresse och har i sitt arkiv) är det inte momspliktigt även om det överstiger 30.000kr. Så tolkar jag skatteverkets regler gällande hobbyverksamhet och moms.

Jag måste nog tyvärr korrigera dig Stefan även när det gäller skatten. Har du en s.k. hobbyverksamhet som ger vinst, så betraktas och skattas vinsten precis enligt reglerna beträffande näringsverksamhet.

25% schablon i egenavgifter
30% (kommunalskatten som oftast är minst 30 upp till ca 34) på hela vinsten

Dvs minst 55% i skatt.Om du dessutom har den inkomsten så att du betalar statlig skatt på ca 20% så kommer du upp i runda slängar 75% i olika skatter på vinsten.

Jo det är rätt som du skriver.
Dock är det flummigt vad som gäller vad när det handlar om foto.
jag snackade med flera personer från skatteverket via tfn om detta och amatörfotografering och en del säger att det faller inom ramen om kapitalbeskattning om man säljer bilder. Och då är det "vanlig" skatt som gäller.

En tjänst beskattas dock lite annorlunda och hur man vill definiera sin hobby är upp till var och en.

Vill inte gå in mer på djupet hur jag har definierat min hehe ;)

Det bästa eftersom det är en hobby är att nolla sin verksamhet från år till år. Det kan man göra på flera olika sätt.

man får dock inte glömma att dokumentera allt.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar