Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skattekrångel

Produkter
(logga in för att koppla)

Eveningstar

Aktiv medlem
Hej alla trevliga fotosidanmedlemmar.

Nu var det ju så att jag på eget bevåg var och fotograferade alla fina balpar och klänningar och sånt och lite annat kring skolavslutningen på den lokala gymnasieskolan här på orten.

Nu i efterhand så är det en privatperson som vill ha papperskopior av dessa bilder.
17 stycken 10x15 totalt och det tog mig omkring två timmar att redigera bilderna. Materialkostnad blev 60:-
Låt oss säga 50:- per bild (för att inte dumpa priser?), 2h á 895:- (BLF) i redigering och 60:- material.
Det blir 2640:-

Nu vill jag ju så klart ta betalt vitt och vara en duktig skattebetalare slash medborgare och där igenom ta upp det i deklarationen och betala sociala avgifter och skatt.
Jag ringde och pratade med en tjej på skatteverket och hon sa att om jag tex tjänade 1000 så skulle det först dras sociala(32.46%) på de 1000:- och sen dras skatt(33%) på de 1000:-, så kvar blev 340:-.

2640:- / 340:- är 7.764, dvs för att få ut de 2640:- så skulle jag behöva ta 7764:- i betalt av den här privatpersonen, som är en precis pensionerad lärarkompis till min far.

Jag personligen tycker det är lite saftigt med 7764:- för 17 bilder i albumstorlek för en privatperson.

Även grundsumman på 2640kr är mer än vad jag tycker det är värt.

Hur ska jag göra?

// Kristoffer som ser en gåva på 500:- och ett, i en specifik brevlåda, tappat kuvert med bilder som nog ersättning.

Fast nu har jag funderat vidare så klart... det gör man ju alltid. Den där redigeringskostnaden måste ju innehålla sociala och sånt för vem är värd 900:- i timmen?

895-(2*(0.33*895)) = 304:-

2x304 + 50x17 + 60 = 1518

1518/340 = 4.465 = 4465:-

Blä!

Eller om man ser de 50:- som innehållandes soc och skatt med, och att 100:- i timmen är en själig lön:

(50-(2*(0.33*50))) * 17 + 2 * 100 + 60 = 549:-

549/340*1000 = 1614:- =)

Jag som oxå är lika duktig skattebetalare säger följande ;

Gåvoskatten är borttagen.

Lycka till ;)

Du får ju tjäna upp till 15.000kr om året utan att behöva ta upp det specifikt i deklaration ?

Jag kan ha fel, men har för mig att det är så...

/Adam

Det finns väl nåt skattetekniskt för hobbyverksamhet, om man inte tjänar allt för mycket så slipper man skatta. Nu kanske du vill betala skatt ändå, bara för att vara duktig, men tål att tänkas på =).

Eveningstar skrev:
....så kvar blev 340:-.
.
.
.

Hur ska jag göra?

// Kristoffer som ser en gåva på 500:- och ett, i en specifik brevlåda, tappat kuvert med bilder som nog ersättning.

Att ta 900 pix/timme är nog lite att sväva i de blå... Företagets dedikerade datakonsult deb mindre än så...

Antagligen får du inte runt det utan att använda den SVARTA plånboken...

Re: Re: Skattekrångel

Mattsen skrev:
Att ta 900 pix/timme är nog lite att sväva i de blå... Företagets dedikerade datakonsult deb mindre än så...

Antagligen får du inte runt det utan att använda den SVARTA plånboken...

Jo jag kom på det.
Trist att man ska "behöva" göra det. Att vara för en relativt hög skattenivå och sedan själv inte betala är ju lite väl mycket dubbelmoral tycker jag.

Ska kolla upp det där med hobby.

Du behöver inte alls sväva i det blå... börja om med din första beräkning och räkna bort kostnaderna innan du anpassar för skatten - du skattar ju bara för överskottet!
Exakt hur du beräknar kostnad för kamera och övrig utrustning kan jag inte säga på rak arm - men det kan vara idé att ringa skattekontoret igen :`)

Mari Lo skrev:
Du behöver inte alls sväva i det blå... börja om med din första beräkning och räkna bort kostnaderna innan du anpassar för skatten - du skattar ju bara för överskottet!
Exakt hur du beräknar kostnad för kamera och övrig utrustning kan jag inte säga på rak arm - men det kan vara idé att ringa skattekontoret igen :`)

Men vad är omkostnader i detta fallet? Det är väl bara materialkostnaden i princip. Det andra är ju min tid som jag ville ha "lön" för.

Fungerar det verkligen såhär när jag själv är privatperson?

Jag litar inte riktigt på skattekontoret. De tyckte att en kompis med företag som drog in 30k skulle betala 28k i skatt och avgifter.

I hobbyverksamhet finns något som heter:

Förslitningsavdrag
Hela kostnaden för inköp av dyrbarare utrustning med längre användningstid får inte dras av på en gång.Man får istället avdrag för förslitning.Som dyrbarare utr ustning räknas vanligtvis utrustning som har ett inköpspris som överstiger 5 000 kr och som beräknas hålla i minst tre år.
Avdrag för förslitning innebär att utgiften fördelas på det antal år utr ustningen beräknas hålla.
Vanligen fördelas utgiften på fem till tio år,vilket innebär att man får göra avdrag med 10 - 20 procent per år av anskaf fningskostnaden.

(utdrag ur broshyr på www.skatteverket.se uppslagsord "hobby")

...så om din utrustning kostar 10 000:- så kan du dra av i bästa fall 2000:- detta år... som förslitning... med tanke på den digitala utvecklingen så borde det inte vara något problem. Men fråga kan man ju alltid.

Får du fler uppdrag kan det vara idé att skaffa FA-skattsedel - då förbättras möjligheterna till avdrag. /M

...fler kostnader - inte att förglömma :`)

transport till och från balen
inträdesavgift o dy

För att utöva hobbyverksamheten "foto" har du också andra kostnader under året, medlemsskap på fotosidan t ex :`) eller prenumererar på en fototidning. Man får inte blanda kostnader mellan olika hobbyverksamheter men inom verksamheten kan kostnaden uppstå i en ände av året och intäkten i en annan.

Läs:
Björn Lundén - Kulturarbetarboken! (Finns antagligen på ditt lokala bibliotek eller beställ från www.blinfo.se)

Den som är frilansande fotograf räknas ofta som kulturutövare - det finns en del förmåner med det.

Ring och få svar direkt på frågor:
Startlinjen 020-35 10 10, vardagar klockan 09.00-12.00

Mycket lycka till! Jag var in och såg dina bilder... ska skriva en rad där nu :`)))

Jag är inte superbillig, är mot att dumpa priser och kör nog egentligen med riktprislistor som utgångspunkt men varnar ändå er som är mot att "inte ta ut multum" för fortsättningen som nu följer. Gör ett mellanrum så de som vill kan sluta läsa här..

Har jag förstått saken rätt plåtade du utan uppdrag och fick sedan en beställning av privatperson om kopior (10x15 cm) för privat bruk?
Jag skulle inte tänkt tanken om att ta ut pris för efterbehandling, material och så om det inte var uppdrag där jag lagt upp detta i offert innan.
Bättre är då att sätta ett fast pris per kopia. 17 st a´10x15cm.
Sedan skulle jag ge mängdrabatt om någon beställde 17 kopior också.
Slopa andra kostnader i priset än det du tycker kopiorna i sig är värda. Priset kan ju knappast hamna högre än en ateljefotografs efterbeställningar i den storleken.

Ja men

Sist jag såg Göran Persson på tv så hann han haspla ur sig att han skulle höja skatten *skyndade mig att zappa vidare*

lottae skrev:
Har jag förstått saken rätt plåtade du utan uppdrag och fick sedan en beställning av privatperson om kopior (10x15 cm) för privat bruk?
Jag skulle inte tänkt tanken om att ta ut pris för efterbehandling, material och så om det inte var uppdrag där jag lagt upp detta i offert innan.
Sedan skulle jag ge mängdrabatt om någon beställde 17 kopior också.
Slopa andra kostnader i priset än det du tycker kopiorna i sig är värda. Priset kan ju knappast hamna högre än en ateljefotografs efterbeställningar i den storleken.

Ja, jag räknas väl till en av dem som 'är mot att "inte ta ut multum"". Ändå säger jag att du måste tänka om eftersom du - precis som Lotta säger - inte varit ute på beställt uppdrag. Det handlar om efterbeställning av kopior.

Min rekommendation är att du följer Lottas råd.

Glöm inte att alla skatter och omkostnader (förutom momsen) ligger redan inräknade i BLF:s och SFF:s listor. Din skatte-matematik ovan är alltså ointressant om du vill gå på riktpriser.

/G

lottae skrev:

Tack för någon som för ner detta till en rimlig diskussion.

Det du gjort är inte en beställd fotografering, utan du säljer arkivbilder. Då tar du betalt för användningsrätten. Den som köper bilden får bara rätten att använda den för privat bruk. Han får inte publicera den, vare sig i tryck eller på nätet. Det innebär att du måste räkna på vad denna användning är värd för honom.

MVH/Stefan

stefohl skrev:
Tack för någon som för ner detta till en rimlig diskussion.

Det du gjort är inte en beställd fotografering, utan du säljer arkivbilder. Då tar du betalt för användningsrätten. Den som köper bilden får bara rätten att använda den för privat bruk. Han får inte publicera den, vare sig i tryck eller på nätet. Det innebär att du måste räkna på vad denna användning är värd för honom.

MVH/Stefan

Tack för att ni förklarar. Jag hade ingen aning om hur man skulle räkna så det var därför jag frågade här.
Ett fast pris var nog det jag tänkte med från början men frågan är ju vilket och på vilket sätt jag ska ta upp det i deklarationen om jag ens ska göra det.

gerhardp skrev:
Ja, jag räknas väl till en av dem som 'är mot att "inte ta ut multum"".
Ett erkännande först, jag med;)

Kristoffer. Det finns en speciell blankett för hobbyverksamhet. K1 tror jag det är. Du behöver inte ha företag.
http://skatteverket.se kan du ladda ner och beställa blanketter, broschyrer. Kolla upp hobbyverksamhet och den blanketten där.

Helt vitt! även om summa inte känns helt rolig. Så skulle Du kunna tjäna ca 1200:- när Du har betalt skatt och arbetsgivaravgift. Sedan kan man finlira på siffrorna och komma närmare slutresultatet.

1 800 x 0,3246 = 584,28 (Arbetsgivar avgift)

1 800 x 0,67 = 1 206 ( 1800 - 1 206 = 594:- i skatt.

Mycket grovt räknat.

\\Sten

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar