Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Skarpaste objektivet för Nikon 17-20 mm?
- Trådstartare pareli
- Start datum
objernulf
Aktiv medlem
Den är bra nedbländad med film men inte helt optimal digitalt. Det gäller 20/2,8 också.pareli skrev:
Hur är det med Tokina ATX-Pro 17/3.5? Någon som tycker den är bra?
pareli
Aktiv medlem
Så du menar att det inte är så enkelt att ett skarpt objektiv är skarpt både på film och sensor?
Eftersom jag använder både film och digitalt, så vill jag hitta de optimala vidvinklarna för båda. För film har jag Nikkor 28/2.8, som är fantastisk. För digitalt har jag inte hittat en riktigt bra "28a" ännu.
Eftersom jag använder både film och digitalt, så vill jag hitta de optimala vidvinklarna för båda. För film har jag Nikkor 28/2.8, som är fantastisk. För digitalt har jag inte hittat en riktigt bra "28a" ännu.
Emil-G
Aktiv medlem
Nej, att ett objektiv är bra till film är tyvärr ingen garanti för att det ger bra resultat på en digitalkamera. Det är mycket som spelar in men framförallt är upplösningen per ytenhet högre på dagens sensorer än vad normal film ger.
Vad gäller objektiven så får jag stämma in i zoomarnas lovsång med följande tre objektiv:
17-35/2,8 AF-S
20-35/2,8
17-55/2,8 DX
Enligt Photozone.de är de de bästa, både bland zoomar och fasta vidvinklar. Därefter följer Nikon AF 24/2,8. AF 28/2,8 är en helt okej glugg i mina ögon, liten och smidig, men jag har inte varit helt nöjd med det optiska. Enligt tester jag har läst så är 20-35/2,8 bättre vid 28mm än den fasta. Jag vet dock inte hur den uppför sig på en digitalkamera.
Vad gäller objektiven så får jag stämma in i zoomarnas lovsång med följande tre objektiv:
17-35/2,8 AF-S
20-35/2,8
17-55/2,8 DX
Enligt Photozone.de är de de bästa, både bland zoomar och fasta vidvinklar. Därefter följer Nikon AF 24/2,8. AF 28/2,8 är en helt okej glugg i mina ögon, liten och smidig, men jag har inte varit helt nöjd med det optiska. Enligt tester jag har läst så är 20-35/2,8 bättre vid 28mm än den fasta. Jag vet dock inte hur den uppför sig på en digitalkamera.
objernulf
Aktiv medlem
Vi får vänta på en fast Nikkor DX vidvinkel innan det blir lika bra som Ais 28/2,8. Under tiden får du nog välja en zoom. Nikkor 12-24, 17-35 eller 17-55. Gamla 20-35 har tydligen problem med kromatisk abberation på digitalhusen. Nya Tokina 12-24 DX Pro verkar lovande och inte så dyr.