Annons

Skarpaste objektivet för Nikon 17-20 mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

pareli

Aktiv medlem
En enkel(?) fråga:

Vilket är det skarpaste objektivet för Nikon ni känner till i brännviddsintervallet 17-20 mm?

Manuell- eller autofocus, fast eller zoom...
Nikon eller annan tillverkare...
Bifoga gärna MTF-fakta, om ni har.

Tror dom flesta kommer svara 17-35 eller 17-55..
Av det ja läst skall 18mm2.8 inte vara någon höjdare...

Nikkor 20/2.8 har jag och jag hoppas att det finns någonting något skarpare... Gärna i klass med Nikkor 28/2.8, det vore bra.
Hur är det med Tokina ATX-Pro 17/3.5? Någon som tycker den är bra?

Så du menar att det inte är så enkelt att ett skarpt objektiv är skarpt både på film och sensor?

Eftersom jag använder både film och digitalt, så vill jag hitta de optimala vidvinklarna för båda. För film har jag Nikkor 28/2.8, som är fantastisk. För digitalt har jag inte hittat en riktigt bra "28a" ännu.

Nej, att ett objektiv är bra till film är tyvärr ingen garanti för att det ger bra resultat på en digitalkamera. Det är mycket som spelar in men framförallt är upplösningen per ytenhet högre på dagens sensorer än vad normal film ger.

Vad gäller objektiven så får jag stämma in i zoomarnas lovsång med följande tre objektiv:
17-35/2,8 AF-S
20-35/2,8
17-55/2,8 DX

Enligt Photozone.de är de de bästa, både bland zoomar och fasta vidvinklar. Därefter följer Nikon AF 24/2,8. AF 28/2,8 är en helt okej glugg i mina ögon, liten och smidig, men jag har inte varit helt nöjd med det optiska. Enligt tester jag har läst så är 20-35/2,8 bättre vid 28mm än den fasta. Jag vet dock inte hur den uppför sig på en digitalkamera.

Min Nikkor 28/2.8 är med manuell fokus, och den är en av de allra skarpaste vidvinklarna alla kategorier. MTF 0,83 vid bländare 8...
Om jag kunde hitta en 20 eller 17 eller 18 med dom värdena skulle jag vara nöjd...

Vi får vänta på en fast Nikkor DX vidvinkel innan det blir lika bra som Ais 28/2,8. Under tiden får du nog välja en zoom. Nikkor 12-24, 17-35 eller 17-55. Gamla 20-35 har tydligen problem med kromatisk abberation på digitalhusen. Nya Tokina 12-24 DX Pro verkar lovande och inte så dyr.

Tack för alla bra tips! Eftersom värsting-Nikkor-zoomarna-2.8 är lite för dyra för mig, så blir det nog en beg Tokina ATX-Pro 17 så länge.

I väntan på att den nya tekniken skall hinna ifatt den gamla... :-]

Inte så många som har så mycket vidvinkel. Köp inte så mycket prylar att du ej har råd med film.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar