Annons

Skarpa "amatörgluggar" till Canon Eos digital

Produkter
(logga in för att koppla)

Bluedude

Aktiv medlem
Jag fotar med en Eos 300 D (jo jag vet den e inte senaste modellen och inte state of the art, men det e vad jag har).

Jag har kitobjektivet som aldrig ger särskilt skarpa bilder. Har även ett sigma 70-300 som är sådär, samt ett canon på 50 mm som ger bäst skärma av dessa tre objektiven.

Jag saknar dom lite skarpare gluggar och helt till överkomligt pris då jag är amatör med begränsad budget.

Fotar enbart för min egen skull och tar inte uppdrag oach kommer inte heller ta uppdrag. Men jag vill gärna ha lite skarpare bilder.

Förslag på objektiv? Om möjligt lägg gärna till ca priser...
 
Tamron 28-75 f2.8
Ett mycket bra/billigt objektiv. Köpte det för 2800:- från technikdirekt.de för några år sen.

Måste dock säga att jag körde länge på Kit gluggen 18-55 med bra resultat. Håller inte med om att den är så kass som många säger. Ända sen jag sålde min gamla 300D tillsammans med Kit gluggen så har jag saknat den.
Nu har jag iofs köpt en 17-40 4L, så nu är dom känslorna borta.. ;o)

Vad jag menar är att det kanske inte är något fel på objektivet. Har själv gått igenom perioder där man tror att det är utrustningen som är problemet, men man märker senare att det kanske var en brist i sin "teknik". T ex. att man inte bländar ner tillräckligt. (Kit gluggen kräver att man bländar ner några steg för att få skärpa.).
Det är ingen kritik på dig som fotograf.. bara en hjälpande hand.

/Johan
 
Som vidvinkel-zoom använder jag en ef-s 17-85 IS vilken jag är mycket nöjd med. (6k ny och 4k begagnad). Har aldrig haft kitgluggen i fråga, men väl en gammal variant från den analoga tiden - stor skillnad.

Har oxå ett sigma-tele, som jag inte heller är nöjd med och ska bytas ut. I brist på lottovinster tror jag det blir canons 70-300 IS som verkar helt okej!
 
Canons 70-200 4L använder jag endel med mycket bra resultat. Köpte den begagnad för 5000:-

/Johan
 
Det beror ju helt på vilka bränvidder du är ute efter men några förslag kan vara:

Canon EF 70-200 f/4 (~7000 nytt, kanske ~5500 beg) jag har ett och är väldigt nöjd, har du gott om pengar kanske den stabiliserade varianten för ~4000 extra kan vara intressant.
Sigma, Tamron, Tokina eller Canon Macro runt 100 mm är väldigt populära och extremt skarpa (~4000 till 5500 nytt) jag har jobbat lite med Tamron-gluggen och den ger ypperlig bildkvalitet.
Vill du ha en extremvidvinkel är Tokinas 12-24 (drygt 5000 nytt) utmärkt, bildkvaliteten något bättre än Sigmas 10-20 (drygt 4000 nytt). Jag har det senare men har även fotat med Tokinan och upplever den som lite skarpare.
Vad gäller någon normalzoom kan jag tyvärr inte ge något bra tips då jag själv inte provat någon vettig glugg.

En åtminstone lite intressant sida är den här där du kan jämföra två objektiv.
 
Ablo skrev:


Vad jag menar är att det kanske inte är något fel på objektivet. Har själv gått igenom perioder där man tror att det är utrustningen som är problemet, men man märker senare att det kanske var en brist i sin "teknik". T ex. att man inte bländar ner tillräckligt. (Kit gluggen kräver att man bländar ner några steg för att få skärpa.).


/Johan

Jag är som sagt ren amatör, berätta gärna vad det innebär att blända ner, både praktiskt och teoretiskt om du har möjlighet
 
Att blända ner i praktiken innebär att du minskar bländar-öppningen. I A-läge (A som i aparture, engelska för bländare) på kameran vrider du på ratten så att f-värdet blir högre. (Varför värdet blir högre när du 'bländar ner' är överkurs!)

För det teoretiska finns en mycket bra illustration på http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/150/cat/10
Klicka på bilden i mitten till höger på sidan som föreställer en 3d-graf. I fönstret som kommer upp har du möjlighet att dra i reglaget till vänster som motsvarar bländaren för objektivet ( 50mm f/1.8 II) och resultatet är skärpan över bildytan där du vill ha så lila resultat som möjligt. Från att på f1.8 vara rätt mediokert resultat, framförallt ut mot kanterna, ser du att skärpan ökar snabbt när du bländar ner (drar upp reglaget) för att vara på topp när du hamnar på f/8, vilket gäller för de flesta objektiv, även kit-gluggen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.