Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skarp måne?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Anar en tydlig måne på himlen om ett par timmar. Försökte fota för ett par nätter sedan men vill gärna ha en skarpare måne mot den mörkblå himlen. Jag har en Minolta A1 och ett litet bordsstativ. Smarta inställningar efterlyses ...!

Exponera som mitt på dagen, månen är ju solbelyst. Det är svårt att inte överexponera om man använder kamerans ljusmätare.

På ISO 100 är 1/125 F11 rätt lämpligt har jag för mig. Det är ett steg under Sunny 16.

Senast ändrad:
På A1:an har du ju möjlighet att själv se i sökaren hur pass exponeringen ändras då paramertrarna skiftar. Sätt det på auto och kolla vilka inställningar kameran väljer som default, sedan kör du manuellt och rattar in samma inställningar och varierar dem varpå du ser förändringarna i sökaren. Ta flera kort, något på varje inställning. Kolla sedam på bilderna så ser du ganska snart vad som passar bäst.Sen är det lätt att skräddarsy en inställning som passar.

jag gör alltid så här när kameran inte klarar av att ställa in sig självt. Mäter upp grunden och finjusterar sedan själv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar