Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skarp ljusstark normal till 5DMII

Produkter
(logga in för att koppla)

Erikhaglund

Aktiv medlem
Jo, jag vet att det finns x antal liknande trådar men jag blir ändå inte klokare.

Jag har ett Sigma 35/1,4 och Canon 100/2,8L. Skulle gärna komplettera med en 50mm i samma klass. Dvs den ska topprestera på full öppning. Har ett Canon 50/1,4 men tycker den inte levererar förrän man bländat ned 1-2 steg. Har testat ett 50/1,2 L på en mässa men blev inte övertygad. Förhoppningen är att Sigma släpper en uppdaterad 50/1,4 (Art).

Jag är en sucker för kort skärpedjup och fotar nästan enbart i befintligt ljus. Använder dessa fasta gluggar främst till bilder på människor.

Är 50/1,2L märkbart bättre på 1,2 jämfört med 1,4:an fullt öppen? (Det var dåligt ljus på mässan så den kom kanske inte till sin rätt.)

Zeiss och andra går bort pga manuell fokus. För svårt på stora bländaröppningar utan att använda liveview och stativ och det passar inte min fotostil.
 
Sigman är bättre fullt öppen. Se bara till att testa obejtivet du tänker köpa då de tyvärr är lite individer. De bra är rejält bra, men vissa har strul att få focusen rätt.
 
Om du ska använda den med AF blir 1.2:an problematisk i avståndet 1-3m (om jag kommer ihåg rätt) pga sin konstruktion. Optiskt och byggmässigt är den grym i min mening.
 
Jo, jag vet att det finns x antal liknande trådar men jag blir ändå inte klokare.

Jag har ett Sigma 35/1,4 och Canon 100/2,8L. Skulle gärna komplettera med en 50mm i samma klass. Dvs den ska topprestera på full öppning. Har ett Canon 50/1,4 men tycker den inte levererar förrän man bländat ned 1-2 steg. Har testat ett 50/1,2 L på en mässa men blev inte övertygad. Förhoppningen är att Sigma släpper en uppdaterad 50/1,4 (Art).

Jag är en sucker för kort skärpedjup och fotar nästan enbart i befintligt ljus. Använder dessa fasta gluggar främst till bilder på människor.

Är 50/1,2L märkbart bättre på 1,2 jämfört med 1,4:an fullt öppen? (Det var dåligt ljus på mässan så den kom kanske inte till sin rätt.)

Zeiss och andra går bort pga manuell fokus. För svårt på stora bländaröppningar utan att använda liveview och stativ och det passar inte min fotostil.
Dina böner har blivit hörda.. http://www.canonrumors.com/2014/01/...campaign=Feed:+canonrumors/rss+(Canon+Rumors)
 
Jag tror jag har en Canon EF 50/1.2L snart till salu. Jag sålde ju min 35/1.4L för Sigmans skull innan ;)

/Stefan
 
Oj, 13 element i nya 50/1.4, ett mer än i Zeiss Otus 55/1,4, antar att priset på denna lär hamna i minst samma nivå som Canon 50L, lär bli att behålla sin tidigare Sigma 50/1.4, haha. Inte att glömma, den senare versionen av nuvarande Sigman, den med glansigare yta, är bättre än de första årens produktion av detta objektiv, den med sträv ytfinish. Något med autofokusen kanske, men bättre funkar den.
 
Intressant. Hoppas det stämmer att det kommer en ny fin 50:a från Sigma.
Jag har själv en Sigma 50/1,4 den äldre versionen. Den med päls på och är i och för sig nöjd.

Fast en ny välbyggd 50:a från Canon med IS, skulle sitta fint.
För min del så skulle det räcka med 1,8 som största bl öppning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.