Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skarp ljuspunkt i mörker??

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersE

Ny medlem
Denna fråga borde platsa i ett mer allmänt forum med teknikfrågor, men något sådant hittade jag inte...

Satt och funderade över fenomenet som framkommer när man tar bilder i mörker/halvmörker, och får med tex. gatubelysning. Ljuset strålar alltid ut i en 6-kantig "stjärna".

Har ett par teorier men har inte riktigt lyckats klura ut vad detta beror på.

Polariserat ljus?
Fenomen på CCD-plattan ? (Gäller detta enbart digitalkameror?)

Tvivlar på att ljus som kommer från gatulampor är polarriserat så att det skulle göra nån effekt. Möjigen kan ljuset polariseras lite när det går genom glas-/plast-höljet runt lampan, men i så fall ytterst lite.

Har du igen bild på detta fenomen så man kan se hur det ser ut!?

//Eric

Det är formen på bländaren du ser. Ett exempel syns tydligt på min bild "lotta som övningsmotiv". Ord att söka på om du vill veta mer är "circle of confusion" och bokeh.

Edit: Oops jag läste ditt inlägg slarvigt. Fenomenet du beskriver kommer också från bländaren. Ju mindre bländare desto tydligare stjärna. antalet uddar på stjärnan är detsamma som antalet bländarlammeller. Har för mig det har med diffraktion att göra att du får stjärnan. Det jag beskrev ovan och refererar till i bilden sker när ljuskällan är ur fokus (dvs vanligast vid stora bländare)

K.U.F.) (Galaxens President skrev:
Antalet uddar på stjärnan är detsamma som antalet bländarlammeller.

Det är lurigare än så till och med. Varje "hack" mellan bländarlamellerna kommer att ge upphov till en udd i stjärnan mitt emot varandra. Det betyder att om man jag jämnt antal lameller får stjärnan lika många uddar som antalet lameller (eftersom de diametralt motsatta uddarna överlappar varandra). Men om man har udda antal lameller så får man alltså dubbelt så många uddar på stjärnan. Min 9-lamelliga nikonzoom ger klart och tydligt 18 uddar i stjärnan.

Lev väl!
/Tomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar