Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skapa ram i Adobe Photoshop Elements 2,0??

Produkter
(logga in för att koppla)

Yessis

Medlem
Hur skapar man en ram i ovan nämnda program? Jag är inte så bra på sådant här så förklara gärna utförligt. Gärna svenska termer då programmet är på svenska.

Tack på förhand./Jessica

Detta är ett enkelt och bra sätt.

Lättast är att börja med att skapa ett nytt lager för ramen, detta gör det enklare att redigera ramen i efterhand.

Skapa ett nytt lager genom att välja menyn Lager/Nytt lager, I dialogrutan döper du lagret till ett lämpligt namn Se till att opaciteten är 100% och läge: Normal.

Markera/Allt. (CTRL A)
Redigera/Ramlinje.
I dialogrutan som följer anger du bredd på ramen i antal pixlar. Du väljer färg på ramen genom att dubbelklicka vid fältet färg, därefter markerar du vilken färg du vill använda till ramen.

Nu ska du betämma var kring markeringslinjen ramen skall ligga. Har du som i mitt exempel markerat allt ska du bocka för Insidan,
Läge: Normal, Opacitet: 100%.

Bekräfta med OK och allt är klart.

Mer frågor om Adoberam

Tack så mycket för hjälpen med "ramtillverkningen". Det funkar bra. Men som det oftast är när man får svar på en fråga så dyker det upp fler frågor... och den lyder som följer: hur gör jag när jag vill göra en ram som har flera färger. Jag lyckas med två ramar utanför varandra så att säga, men när jag ska göra den tredja så täcker den över den andra... Förstår du vad jag menar?? Kan du hjälpa mej??

Mvh Jessica

Jag sitter med en engelsk version av PS på jobbet så det får bli en svengelsk
förklaring.
Du kan göra så här:
Högerklicka på bildens namnlist (den färglagda listen ovanför bilden)
Välj Canvas Size.
Se till att Anchor i mitten är vald.
Ändra Bredd och Höjd till måttenheten Pixels.
Ändra bildens storlek genom att skriva in nya värden i fälten Bredd och Höjd.
Se till att mellersta Anchor-knappen är intryckt.
Bekräfta med OK.

Nu är det bara till följa föregående exempel.

Tack igen!

Jag vet inte om jag lyckades på det nya sättet, men jag lyckades nog på det förra sättet... Började förstå hur det fungerade.
Det jag inte förstod på det nya var de engelska termerna. Anchor hittade jag inget som kunde vara. Men det löste sej ju iallafall.

Tack så mycket!!

Jessica

ANNONS