Annons

Skapa linjaler i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

Nw2

Avslutat medlemskap
Behöver hjälp med att skapa en 25 cm lång "linjal" i PS.
Orsaken till detta är att den behövs vid vissa tillfällen ex Försäkrings-fotografering.

Skall berätta lite mer djupgående:

Linjalen skall vara 25 cm lång och skall ,för att det skall vara lättare att avläsa,skall centimeterna vara som rutor med varannan svart och varannan vit.
Ungefär som de där stora skollinjalerna var en gång,de som Fröken använde på Griffeltavlan :)

Okej, lite svårförklarat, men någon kanske förstår mig?

Använder mig av PS 7 .

Föresten: God Jul på er allihopa !!!

Niklas, fotosidans officiella Tomte 2003

Gör ett nytt dokument på önskad längd.
Använd sedan rektangulär markerigsram och skapa en ruta på 1x1 cm (skriv in ett fast värde för rektangeln) du kan sedan flytta markeringen med piltangenterna och fylla med färg på önskatt ställe. För att kontrollmäta använder du "mått" som ligger under pipetten i verktygsfältet.

Så skulle iaf jag göra det hela.

Gör ett dokument på tex 25x5cm så det ser ut som en linjal.
Till vänster på skärmen har du en ruta med olika verktyg. Ta det översta till vänster och välj den strreckade fyrkanten. Ovanför fönstret med bilden har du nu ett fält där du kan ställa in verktyget. Välj STIL:Fasta proportioner och skriv in 1x1 cm i fältet till höger.
När du nu gör en ruta med verktyget sp blir det 1x1 cm och inget annat.
Sätt markeringen på första stället där du vill ha den. Fyll den med färg och flytta sedan markeringen med piltangenterna så att du får en rak linje och garanterat kant i kant. Du kan kontroll mäta med "linjalen" som finns under pipett verktyget i samma verktygsfält som den streckade boxen du använde först. det är den 10e ovanifrån på höger sida.

Vad är det för fel på en gammal vanlig hederlig linjal som från början är svart och vit? Finns att köpa i vilken pappershandel som helst, fungerar faktiskt fortfarande även om den inte är digital. Verkar onödigt krångligt att göra en egen i PS, eller?

ctrl + r så får du fram linjalen i programmet. I inställningar väljer du vilket mått du vill använda. Lätt att rita efter.

Det går även att välja shift + ctrl + ; och ställa in "snap" på det valda måttet för att rita.

Grid hjälper också till med ritandet. (ctrl + ")

Eller jag kanske bara krånglar till det.. några tipps var det ändå.

Lycka till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar