ANNONS
Annons

Skapa kontaktkarta på flatbäddsscanner

Produkter
(logga in för att koppla)

durable

Medlem
Jag har ett par pärmar med s/v negativ 24*36 och vill på ett effektivt sätt skapa kontaktkartor så att jag senare kan välja ut vilka bilder jag vill scanna i detalj.
Det scanner jag har, Epson V500 erbjuder en inscanning av två filmstrippar mha av en filmhållare, vilket blir för tidsödande.

Någonstans (som jag inte hittar längre) har jag sett en beskrivning där en person fixade till kontaktkartor på sin flatbäddsskanner genom att lägga negativen på scanner, lägga på en glasskiva för att pressa ned filmen och sedan belysa filmen ovanifrån med en arbetslampa (inte använda den som finns i locket på skannern).

När jag slår på negativ-skanning på min epson, så kräver den att locket är stängt vilket för att ansatsen ovan inte funkar :-(

Är det någon som har erfarenhet att göra det som jag vill göra?

Stefan

PS Har sett tips om att lägga negativen på ett ljusbord och sedan fotogradera av dem med systemkameran. Är det någon som har provat båda metoderna DS
 
Skannern har väl ingen begränsning på hur stora
neg du använder?
Lägg remsorna under glasskiva (eller skippa glasskivan)
och lägg på locket.
Alt. använd ljusbord och makroobjektiv.
 
JNär jag slår på negativ-skanning på min epson, så kräver den att locket är stängt vilket för att ansatsen ovan inte funkar :-(

Förmodligen finns det en liten strömbrytare som känner av om locket är stängt, hitta den och försök manipulera den så att skannern tror att locket är på.
 
Annars finns en relativt billig scanner HP 4050 som har en belysningsyta i locket lika stor som bottenytan. Man kan alltså scanna en hel 36-bilders film samtidigt med den. Dock ingen bra scanner för scanning av enskilda negativ. Men ca 2500:- kan det vara värt för att få en scanner för kontakltkartor, dessutom användbar för scanning av stora negativ (t.ex gamla glasplåtar) upp till ungefär A4 storlek.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.