Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skapa HDR av en RAW?

Produkter
(logga in för att koppla)

photonicdelousions

Aktiv medlem
Kan man mixtra med en RAW fil och få ut 3-4 bilder med olika värden som man sätter ihop till en HDR bild?

JAg har provat labba lite med det men får bara ett meddelande om att det saknas dynamik för att skapa en HDR bild?

Om det gåt hur gör man och vad gör jag för fel?

Jag har ett par bilder som jag skulle vilja testa HDR på, men eftersom jag bara har en bild så verkar det svårt eller?

Hej Thomas!

Jag har inte provat HDR från en RAW-fil själv men har läst i många trådar att det går. En sak jag lade på minnet av vad andra har skrivit är att HDR-verktyget läser EXIF-data om hur många "stop" eller "slutartidsskillnad" de olika bilderna har. Använder du samma RAW-fil så kommer dina 3-4 bilder ha samma värden i EXIF i slutändan och då kan eventuellt HDR-verktyget inte avgöra hur den ska beräkna och lägga samman filerna till ett enda stort omfång.

/Joel

Thomas: ja det går om du använder Photomatix.
Om du inte gör för stora skillnader i exponeringen från RAW filen så går det riktigt bra. Problemet är att det kan bli vissa brusproblem om du ökar exponeringen vilket man nog vill göra. Men de beror mycket på bilden och hur du arbetar i Photomatix.

Photoshop är betydligt kräsnare. Problemet med att skapa 3 exponeringar från samma RAW fil är att du har ju inte ett större dynamiskt omfång från RAW filen. Vilket Photoshop märker av.

Men eftersom man inte alltid har tagit flera exponeringar vid fototillfället så kan det vara värt att prova med att göra HDR av sin RAW fil.

Hej

Med Photomatrix lägger jag ihop 11 st från samma RAW fil. Kör 0.5 ev i steg från -2 till +2.

Se www.roine.nu/hdr

Det har fungerat rätt bra. Och som jag ser det lyfter det verkligen fram bilden då man verkar få lite mer dynamiskt omfång utan allt för besvärande brus.

Roine

photonicdelousions skrev:
Kan man mixtra med en RAW fil och få ut 3-4 bilder med olika värden som man sätter ihop till en HDR bild?

JAg har provat labba lite med det men får bara ett meddelande om att det saknas dynamik för att skapa en HDR bild?

Photoshop läser EXIF-data för filerna och märker alltså att samtliga bildfiler är exponerade med samma inställningar - därför förmodar Photoshop att det inte finns tillräckligt med omfång i filerna för att göra en HDR.

Men du kan tvinga Photoshop till att ändå försöka göra det bästa möjliga av dina olika RAW-konverteringar genom att ta fram exempelvis 3 bilder från din RAW-fil (med olika exponeringskompensation förstås). Öppna sedan varje bild, markera allt, kopiera, skapa ny bild och klistra in. Poängen med denna övning är att när du nu sparar ner din "nya" bild så har du tappat EXIF-data för den filen - endast bildens pixlar är kopierade. Gör så för alla exponeringar du vill använda och starta sedan HDR-funktionen i Photoshop. Nu kommer du istället att få ange för varje bild exponeringsinställningarna (därför att Photoshop inte hittar någon EXIF-data) och då kan du ju själv låtsas som att de var fotade med olika slutartider eller bländare.

Genom detta kommer Photoshop sedan göra det bästa av filerna.

Lycka till!

// Petter

japp
samtliga
själva originalbilden finns i andra mappar, tex hemnbyggsgården under värmlandsresan osv.

Tycker det funkade utöver förväntan. Nya högakustenbrobilden blev rena chocken att se hur väl allt plötsligt syntes och dammen vid fjärilsdalen på rhodos fick ett annat djup o 3d känsla.

Roine

Jag tar mig friheten att haka på här. När jag försöker kommer det upp ett kommando saknas?
Bilderna är i Tif och 16 bitar. Någon som vet var felet är?

Jag fattar inte riktigt detta med att göra HDR från en och samma råfil. Om nu detta dynamiska omfång finns i råfilen så borde väl en råkonvertera kunna ta fram det direkt? Eller är inte råkonverterarna tillräckligt bra?

Lars: Du måste uppdatera ditt CS2 till 9.xx, har glömt vilket nummer det är, men man kan göra det gratis på Adobes hemsida. Det är ett fel Adobe är medvetna om och har släppt en "fix" för att lösa problemet. Leta på Adobes hemsida. Förslag, skriv in problemet i deras sök tjänst så komemr alla relaterade länkar upp och kanske även länken till fixen.

Tack för det Kalle. Färgar jag de hår som redan blivet gråa, så håller väl resten sig. I alla fall till nesta problem dyker upp.
Hälsar en tacksam Lasse

Hej

Det blir klar skillnad då detta sättet verkar analysera delar av bilden i taget i ett större bitutrymme än vad som egentligen finnss och sen så sätter man samman en kompromiss med andra förutsättningar.

Du ser ju idag rätt lätt i de flesta råkonverterarare att drar du ner eett eller 1,5 ev steg så får man mer teckning i himlen tex och drar man upp lite så tecknar det i skuggorna.

På nått sätt bevarar man dessa två lägen o tar resten från den normala exponeringen, vips syns mer av bilden. DVS man har hackat lite här o där.

lukin skrev:
Jag fattar inte riktigt detta med att göra HDR från en och samma råfil. Om nu detta dynamiska omfång finns i råfilen så borde väl en råkonvertera kunna ta fram det direkt? Eller är inte råkonverterarna tillräckligt bra?

detta var häftigt

Jag laddade ner photomatics basic-version som är gratis. Den var enkel att använda och funkade ju jättebra (har inget att jämföra med). Här är ett utsnitt ur en raw framkallad +-0 (underexponerad)

Bilagor

• mhack_orig.jpg
    mhack_orig.jpg
    48.4 KB · Visningar: 274
Och så hdr

Sen ljusade jag upp 2 steg i DPP (canons rawhanterare) och smällde ihop bilderna. Så här blev resultatet. Det blev klart bättre än vad jag åstadkommit tidigare med samma original.

Bilagor

• generatedhdr_mapped3.jpg
    generatedhdr_mapped3.jpg
    59 KB · Visningar: 272
från jpg

Provade också från jpgoriginal som jag ljusade upp med levels och satte ihop till en hdr (originalet + en uppljusad version ) Det här blir mycket bättre än vad jag kan åstadkomma med levels och kurvor. Kanske inte blir så jättestor skillnad mot att använda skuggor/högdager-verktyg. Måste bara testa med två eller tre olika exponerade raw-original. Det blir nästa projekt.

Bilagor

• skogstest1jpg.jpg
    skogstest1jpg.jpg
    59.7 KB · Visningar: 268
skillnad?

Ni som testat photomatix: Vet ni om det är stor skillnad i resultat (inte i mängden finesser) mellan basic-versionen och proversionen?
(Jag ser på deras sida att proversionen arbetar med annan mapping-algoritm, men blir det skillnad i resultat?)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar