Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skanning av kodakchrome 64

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
jag försöker att skanna kodakchrome 64 med
en Canon FS4000US med 4000dpi.
Till detta kör jag VueScan 7.6 programmet som har en inställning för DIA och kodachrome.
Men färgerna blir hela tiden extremt konstiga.
Provat i generic läget, inte bra men kanske något bättre än i kodakchrome läget. Jag har ungefär
1000 bilder från en resa jag gjorde 88-89 som jag vill skanna. Det går inte att lägga 30 minuter i färgkorr. på varje....
Det behöver inte vara perfekt men rimmligt, och det är det inte.
Tips mottges tacksammast.
 
Hej


Kodakchrome är svår skannad.. kolla från sidan så ser du liksom relief mönster i emultionen.. pröva att slå av damm o repreducering.... det fungerar bättre då med min Nikon skanner.. men helt bra blir det inte.

Mvh
Johan
 
En sk. "tuggummilösning" vore iaf att göra en kurva i PS som fixar till en bild och sen spara det som en action och fixa till resten i batch.

/Henri
 
Tackar för tipsen.
PS kurvan skall jag prova, jag är ny på PS
men antar att man kan göra en färrg korr. som man kan lagra på något sätt för att återanvända den till de andra bilderna. Skall prova att slå av FARE oxo
som det heter på Canon.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.