Annons

Skanning 35mm vs 645 - en orättvis jämförelse

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Hur skulle ni säga att kvaliteten skiljer mellan dessa alternativ:

35mm film skannad med filmskanner Minolta DSD III vs 645 film skannad med flatbädd (+dialock) Epson Perfection V700 Photo?

Av tester och även utlåtande här på FS så kan man väl rent praktiskt tillgodogöra sig ca 3200ppi upplösing på en V700 (även fast den är specad mycket högre rent teoretiskt).

Minoltan (ren filmskanner) har som högsta upplösning ca 2800ppi.

Även om man gör det rimliga antagandet kring 3200ppi för en V700 så har jag alltså en gnutta högre upplösning att hämta, samt ett negativ som har ca 2,5ggr större yta?

Vad gör det för kvaliteten i praktiken?

Är det andra aspekter som spelar större roll här, som filmskanner vs dialock? Tänker på färgåtergivning och dynamiskt omfång.

Upplösningen räcker klart till. V700 ska tydligen ge bra resultat upp mot 4000-5400 DPI. Dock inte på 6400. Men man vill ju inte ha så stor bildfil ändå.

Problemet med flatbäddskannrar är bristen på fokusering hos objektivet. Nu har förvisso Epson en viss manuell fokusering i tre lägen med distanser på filmhållaren och det kan därmed gå att få riktigt bra skärpa.
Annars ger flatbäddskannrar aldrig bra skärpa utan bilden måste skärpas upp rejält med USM.
Filmskannrar fokuserar på filmen och ger bra skärpa på filen även utan USM.

Jag funderar själv på att skaffa mig en V700 för 6x6-filmer. Har redan en Nikon LS50 för småbild.

/Erik

Ja enligt test i tidningen FOTO tycks det behövas ordentligt med oskarp mask efter skanning med V700 men det framhålls samtidigt som ett bra val för mellanformat till en rimlig budget.

Funderar på mellanformat för den sköna hanteringen, stora dian/negativ och grymma övergångar mellan skarpt/oskarpt.

Brukar skanna själv och skicka in digitalt för att göra tavlor/förstorningar och vill ju gärna att stora kopior kan göras med snäppet bättre kvalitet än min nuvarande kombination kamera/skanner för småbild.

Jo, Foto nämnde inte alls de ploppar som man juserar fokus med, så deras test är inte helt vederhäftigt.

Jag köpte en V700 i dag. Får se när jag har tid att experimentera med den.

/Erik

Blir skoj att höra hur det går! Undrar ifall det är med hållare för ramade mellanformatsdia (6x4,5)? Brukar köra med glaslösa GEPE-ramar med metallmask.

Har själv demotestat en V700 på en mässa och jämfört med min nuvarnande filmskanner Minolta DSD III så var det ju befriande skönt att kunna ladda 12st småbildsdia åt gången, samt att få ICE.

Demoansvarig hade ett gäng äldre dior av Kodak-typ. Vi skannade och skickade direkt till fotoskrivare för 10x15cm format. Jag förbluffades över hur bra resultatet blev i fråga om färg och kontrast, helt utan justeringar. Mina skanningar hemma behöver alltid en seriös justering med "nivåer", "kurvor" och "färgbalans" i PS.

eon skrev:
Jo, Foto nämnde inte alls de ploppar som man juserar fokus med, så deras test är inte helt vederhäftigt.

Jag köpte en V700 i dag. Får se när jag har tid att experimentera med den.

/Erik

Jodå, enligt artikelskribenten Joachim Smith användes "plopparna" och en mängd olika inställningsmöjligheter för att få bästa resultat. Men det imponerade ändå inte så som utlovats.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar