Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skannig av diabilder

Produkter
(logga in för att koppla)

CAe

Aktiv medlem
Hej,
Undrar egentligen vad som gör vad och varför angående diabilder.
Köpt en skanner Plustek 82001i SE med Silverfast plus som ingick.

Givetvis så vill man prova och tog fram en bild från 1967 som min far tagit en gång.
Blev totalt förskräckt när skanningen var gjord, bilden var så mörk att man knappt kunde se vad den föreställde. Kollade diat mot ljuset och var något underexponerat men fullt godtagbart såg tydligt vad det föreställde.
Provade en annan bild från början 70 talet, den blev betydligt bättre men ändå något mörk. Provade sen en bild från början 80 talet den blev kanon.

Gick in inställningar på silverfast och höjde gradationen ända upp till 4.00 onormalt (förinställt 2.20) provade den första bilden igen. Nu kunde man se vad det var och den blev betydligt ljusare men väldigt oskarp som en dimma framför.
Den andra bilden från 70 talet fick jag höja till 3.40 och blev ganska bra.
Den tredje bilden från 80 talet fick jag sänka till normalvärdet igen annars flippade bilden ut.

Vad beror detta fenomen på ?
Är bilderna från sent 60 tal så mycket förstörda eller har det med dåtidens kamera och film att göra ?
Bilderna är förvarade i magasin och mörkt är pappersmonterade eller plastramsmonterade ej glas.

Christer
 
Hej,
Undrar egentligen vad som gör vad och varför angående diabilder.
Köpt en skanner Plustek 82001i SE med Silverfast plus som ingick.

Givetvis så vill man prova och tog fram en bild från 1967 som min far tagit en gång.
Blev totalt förskräckt när skanningen var gjord, bilden var så mörk att man knappt kunde se vad den föreställde. Kollade diat mot ljuset och var något underexponerat men fullt godtagbart såg tydligt vad det föreställde.
Provade en annan bild från början 70 talet, den blev betydligt bättre men ändå något mörk. Provade sen en bild från början 80 talet den blev kanon.

Gick in inställningar på silverfast och höjde gradationen ända upp till 4.00 onormalt (förinställt 2.20) provade den första bilden igen. Nu kunde man se vad det var och den blev betydligt ljusare men väldigt oskarp som en dimma framför.
Den andra bilden från 70 talet fick jag höja till 3.40 och blev ganska bra.
Den tredje bilden från 80 talet fick jag sänka till normalvärdet igen annars flippade bilden ut.

Vad beror detta fenomen på ?
Är bilderna från sent 60 tal så mycket förstörda eller har det med dåtidens kamera och film att göra ?
Bilderna är förvarade i magasin och mörkt är pappersmonterade eller plastramsmonterade ej glas.

Christer

Jag tror inte diorna från 60 talet är boven i dramat. Jag har nyligen avslutat skanning av 60 tals dior, några hundra sådana och är mer än nöjd med resultatet. Dock så har jag inte en Plustec i 800 serien som jag först tänkte på, men verkade knöligt med Windows 8.1, utan en mera medioker men otroligt väl fungerande Canon 9000Fmark II
 
Jag tog hem Vuescan programmet på prov för att jämföra. Vilken skillnad, den bilden som var från 60talet blev hur bra som helst. Behövde bara göra smärre korrigeringar för att få till en bra bild.
SilverFast skall ju vara ett bra program men här är det en markant skillnad vid inskanningen.

Eller är det jag som inte kan ställa in SilverFast. Jag har följt kursen på moderskeppet när det gäller skanning och Silverfast.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.