Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skanner-photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Eklöf

Medlem
Hej !

Jag använder mig av en Minolta Scan dual II. Då jag skannar visas bilden i det medföljande programmet bra. Det är bra skärpa färgerna överenstämmer med diapositivet.

Nu till problemet. Då jag sparat bilderna och ska öppna dessa i Photo shop är det inte mycket som stämmer. Bilderna blir bleka, briljansen försvinner m.m.

Jag har provat att spara bilderna i olika fomat, Bmp, TIFF, m.m. samt olíka färgdjup 8 och 16 bit.
Hur jag än gör blir det ett "blekt" resultat.

Är det någon som har facit?


Häls/

Eklöf
 
Color matching???

Aha, detta känner jag igen! Jag har nyligen köpt en Minolta Elite II, och jag har för mig att det är samma mjukvara som till Dualen?

Mitt problem var att vissa bilder blev lite röda när jag hade pre-skannat dem. Detta var dock inget problem att fixa med "Image correction". Allt såg bra ut på skärmen, men när jag sedan skannade den slutliga bilden så var den röd igen!

Jag löste problemet genom att klicka i "Color Matching". Sedan kan man välja en mängd olika varianter. Jag valde sRGB och det har funkat bra för mig på min skärm och min skrivare.

Hoppas detta kan hjälpa dig.

Mvh
Fredrik Prüzelius (http://www.pruzelius.com)
 
Först o främst kan jag rekomendera programmet "vuescan", fan så mycket bättre scanresultat än med tex program.

När du sen ska putsa ordning bilderna i photoshop börjar du med att använda dig av "autolevels", för att få bort eventuella färgavikelser som scanningen ofta gör, sedan är det dags för att leka lite med curves, och där sätta svart & vitpunkter.


Först nu börjar bilden likna det den ska, ibland räcker det med att enbart köra autolevels, och skippa curves, det beror dock lite på hur bilden ser ut med svärta osv.

/Tobbe
 
Prova verktyget ''nivåer'' (''levels'' på engelska) och lek lite men den gråa triangeln i mitten. Om det gör susen så bör du kalibrera din gamma.

Jörgen
 
...och glöm inte att du måste skärpa bilderna med oskarp mask om det skall bli något att titta på.
 
Glöm inte att titta efter vilken färgrymd du har ställt in i skannerprogramets färginställning, i Photoshop och för din skärm. Det ska vara samma överallt. Hos PC brukar det vara sRGB. Hos Mac Apple RGB. Vilken färgrymd man har valt påverkar färgintrycket ganska mycket. Visas en bild skannad med sRGB på en Mac som använder Apple RGB blir den blek och känns för ljus.
 
Re: Kalibrera gamma?

Eklöf skrev:
Vad menar Du med kalibrera gamma?

Jag skrev ett tidigare inlägg om gamma som förklarar vad det är.

Din skärm har sannolikt gamma 2.5 men operativsystemet kan justera det. Du läser kanske in bilden med ett visst gamma och Photoshop i sin tur använder kanske ett tredje gamma. Det brukar rekommenderas att man ska arbeta med gamma 2.2 för bilder som avser datorskärmar och webben.

Jag har lite mer information om det på min hemsida.

Olika färgrymder avser bland annat olika gamma och det är ett av huvudskälen till att de har olika färgskalor. (Jo.. de har också olika vitpunkt och så vidare men det påverkare inte bilden på samma sätt som en ändring av gammavärdet).

Jörgen
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.