Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skanner för neg-kontaktkarte-skanning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Jag behöver en skannar som klarar att skanna in neg snabbt och enkelt för att kunna göra kontaktkartor..

Dvs, det ska vara en flatbäddsskanner så jag kan lägga in hela neg-fickan och snabbt bara skanna av den lågupplöst för att få en överblick i datorn..

Någon som vet någon skanner som kan fungerar för detta ändamål?

Tack på förhand!

Inte någon som fotar film ;) ?

Anledning till att jag vill investera i en sån skanner är att det kostar en förmögenhet att göra en kontaktkarta på labbet..

Jo då visst fotas det med film. Och framkallas hemma.
Jag var snål och skaffade mig en Cannon 8800F på Scandinavianphoto innan sommaren. Men den tar dock bara film i remsor och inte hela kartan.
Och så får man fixa till det i datorn sedan, på något sätt...

Vart har du hört efter ang kontaktkarta?
Själv tänkte jag efter ha samlat på mig ett gäng gå till Fotokompaniet och hört efter, men jag köpte en enkel flatbäddsscanner istället.

Var detta svar på din fråga?

Hej Olof.

Skulle vara väldigt kul om du kunde maila en av dina (på flatbädden) inskannade neg-kontaktkartor till mig så jag kan se om det är värt att köpa en flatbäddsskanner för snabb-skanning av mellanformats-neg..

Vore oerhört tacksam!

Min mail: [email protected]

Har du ett ljusbord och en digitalkamera?

Enklaste sättet att snabbt få en digital kontaktkarta är att lägga negativen på ett ljusbord och sedan fota av dom med en digitalkamera. Fungerar ganska bra om man ska få en snabb översikt. Fota med så hög upplösning som möjligt.

Jag scannar på en Epson V700. Hela negfickan får inte plats inom filmscanninsområdet så jag lägger negativen direkt på glaset. Om de är lite krulliga så kan man lägga en glasskiva på dem. Får perfekt plats med åtta 6x9 bilder eller tolv 6x6, dvs en hel rulle. Scannar på 300 eller 600 dpi.
Exempel: http://beta75.se/bilder/negkarta.jpg

/KN

Enklaste sättet att snabbt få en digital kontaktkarta är att lägga negativen på ett ljusbord och sedan fota av dom med en digitalkamera. Fungerar ganska bra om man ska få en snabb översikt. Fota med så hög upplösning som möjligt.

...fyller på med att om man nu inte har ett ljusbord så går det alldeles utmärkt att använda bildskärmen på datorn. På en PC funkar t.ex. notepad i helskärmsläge utmärkt för att få en helvit bra bakgrund.

/Jocke

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto