Annons

Skanner för 35 mm negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

topstich

Medlem
Hej!

Jag vill kunna skanna in negativ i främst 135 formatet, men även mellanformat kan bli aktuellt senare.

Jag är mest intresserad av svartvitt, om det spelar någon roll.

Jag är ute efter en skanner som klarar detta bra. Dedikerad filmskanner eller i kombination "vanlig flatbädd", det spelar ingen roll, bara den klarar av att skanna in film.

Jag är som en lös kanon på däck! Vad säger ni? Finns det till och med de fabrikat/modeller man skall akta sig för?

Prismässigt vill jag helst hålla mig runt 5000 kr, gärna billigare förstås, är detta orimligt?
 
Du ska välja en riktig genomlysningsscanner för film för att få riktigt bra bildkvalitet.
Flatbäddsscannrarna är inte alls lika bra pga av de inte kan fokusera filmen.

Den bästa filmscannern för småbild är Nikon Coolscan LS-50ED för 5300kr. Förutom pofessionella Imacon och trumscannrar då, men de är extremt dyra.
 
Det räcker med en bra flatbäddsskanner som har lampa i locket. En sådan borde inte kosta mer än 5000 kr. Jag har en gammal Epson 4870 som skannar 135-film till 20x30-bilder med full kvalitet.
 
Jag köpte flatbäddsscanner, Canon CanoScan 8800F för att kunna scanna mellanformatsnegativ.
Den är helt värdelös, urusel skärpa.
De har en urgammal AGFA flatbädd på fotoklubben som man lägger i negativen på en glaslucka och skjuter in. Det blir väldigt bra förutom att det blir newtonringar. Stor skillnad alltså.
 
En LS-50ED är kanon för 135 film men för 120/220 film lär den ju inte fungera.

LS-9000 Coolscan ED för 20-25000 löser ju det problemet ;-) men drar iväg i pris.

Min Epson 4990 har genomlysning och dia och negativ hållare för de flesta format. som lyckas hålla filmen skapligt plan och inte i kontakt med glaset (inga newtonringar). Med lite efterbehandling blir resultatet bra.
Även om det inte kan tävla med en riktig filmskanner.
Så även detta är värld utan riktiga genvägar.
 
atotowi skrev:

Min Epson 4990 har genomlysning och dia och negativ hållare för de flesta format. som lyckas hålla filmen skapligt plan och inte i kontakt med glaset (inga newtonringar). Med lite efterbehandling blir resultatet bra.
Även om det inte kan tävla med en riktig filmskanner.
Så även detta är värld utan riktiga genvägar.
Jag har lillebror, Epson 4490, och den lyckas inte med något, i alla fall inte med sv/v negativ. Filmhållaren är ett skämt, bara en ranglig plastbit utan avdelare på tvären motsvarande en remsa med sex bilder. Det för med sig att filmen buktar friskt, rent av har en tendens att ta sig ur hållaren. Newtonringar får man på köpet. Skannern har ofta svårt att hitta bilderna och klipper lite varstans. Det funkar dock bättre med dia som ju har tydliga svarta streck mellan rutorna. Samma problem med 120 film (sv/v alltså).

Så vill man få bra resultat med sv/v negativ får man nog bita i den sura plånboken och betala för en anständig filmskanner.
 
Jag har en Nikon Coolscan LS-50ED som fungerar mycket bra, för den som ska skanna tusentals så rekar jag den nya istället, den är snabbare och lär inte vara så buggig.

Har även en Epson 4490 och håller helt med Torbjörn. Jag var tvungen att skanna vissa special 135or och andra filmstorlekar i denna och kvalitén är miserabel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.