Annons

Skannade bilder mer än 8bit

Produkter
(logga in för att koppla)

Repaterion

Aktiv medlem
Jag har en Canon Pixma MX850 multifunktionsgrunka som fungerar bra.
Dock när jag skannar till photoshop så öppnas alltid bilderna i 8bitar, skall det inte gå att skanna inte högre bittal direkt? för skannern skannar i 48bit.

Kör med twain i dagsläget och canons egna rutiner.

Eller måste jag byta program för att detta skall gå.

När jag skannar färg spelar inte det så stor roll men när jag skannar sv/v så är inte 256gråtoner så jäkla rockigt....
Visst jag kan skanna i färg göra om till 16 sedan konvertera till sv/v men det känns som att gå över ån för att hämta vatten....

Senast ändrad:
Jag har en Canon Pixma MX850 multifunktionsgrunka som fungerar bra.
Dock när jag skannar till photoshop så öppnas alltid bilderna i 8bitar, skall det inte gå att skanna inte högre bittal direkt? för skannern skannar i 48bit.

Kör med twain i dagsläget och canons egna rutiner.

Eller måste jag byta program för att detta skall gå.

När jag skannar färg spelar inte det så stor roll men när jag skannar sv/v så är inte 256gråtoner så jäkla rockigt....
Visst jag kan skanna i färg göra om till 16 sedan konvertera till sv/v men det känns som att gå över ån för att hämta vatten....

Om skannern stödjer 48-bitar så borde du kunna öppna den i 16-bitars läge i PS. Skanners 48-bit är 3x16 RGB sammanslaget medan PS redovisar bara en kanal.

Har du grötat runt i inställningarna för skannern i TWAIN-drivrutinen?

/Karl

Nu har jag grävt ennu mer i det men hittar inget i vare sig Twain eller wia....

Detta är saxat från Canons hemsida, det blir lite rörigt men det går att läsa.

SCANNERFUNKTIONER
Scannertyp Flatbädd med ADF (automatisk dokumentmatare), CIS-färgscanner
Automatisk dokumentmatning Automatisk dubbelsidig utskrift upp till 35 sidor
Filmscanning –
Optisk scannerupplösning Upp till 4 800 x 9 600 dpi (originalglas)
Upp till 600 x 600 dpi (automatisk dokumentmatare)
Digital scannerupplösning Upp till 19 200 x 19 200 dpi (endast originalglas)
Scanningsfärgdjup 48/24 bitar (RGB vardera 16/8 bitar)
Halvton/gråskala 16 bitar/8 bitar
Kompatibilitet TWAIN / WIA (Windows XP / Windows Vista)
Effektiv skanningsbredd A4/LTR
OCR-program Ja (ScanSoft OmniPage SE OCR)
Övriga funktioner Push Scan, multiscanning, skapa och redigera PDF-fil*, reduktion av moarémönster, oskarp mask, korrigeringsfunktioner för fotografier (färgåterskapning, kornutjämning, retuschering av damm och repskador, motljuskompensation, autonyans), korrigering av kantskuggor, textigenkänning (OCR)
*Funktion i MP Navigator EX

I vilket filformat sparas bilden?
Tiff eller jpg?
Jpg klarar väl inte 48 bit?
Ställ in att bilden ska sparas i tif 48 bit.

Jag skannar ju direkt till PS och när bilden kommer upp så står det antingen Gray/8 eller RGB/8
Skannade saker sparar jag inte i jpg utan i psd.

skanna i 48bit colorpositive direkt till PS borde då öppna i vald RGB profil 16bit. sedan inverterar du den ifall det är negativ du skannat och gör den svartvit först i PS. Sedan sparar du den som 16 eller 8bit .TIFF

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto