ANNONS
Annons

Skanna vänddia, lite tankar och frågor till skannerproffsen

Produkter
(logga in för att koppla)

timeUnit

Aktiv medlem
Hej!

Har alldeles nyss framkallat mina första vänddia. 4x5" Fujichrome CDU II (ISO12, typ) i Tetenals "presskit" för C-41. Negen är rätt täta, förmodligen lite överexponerade och överframkallade för att skannas. Jag kommer att rätta till detta nästa gång jag plåtar och framkallar.

Till saken.

När jag skannade dessa neg gjorde jag som jag brukar med färgneg. Jag använder en Epson 4990 och SilverFast. Skannar som positiv, i 48-bitars "HDR". Då får man en 48-bitars RGB helt utan korrigeringar gjorda i skannermjukvaran. Kunde man tro i alla fall.

Dessa första skanningar blev helkassa. Negativen är huvudsakligen mörkt magentafärgade, och när jag inverterar dessa klipper den gröna kanalen på ett mycket fult sätt. Det konstiga är att varken den blå eller röda kanalen (när neget fortfarande är negativt) låg på 0 eller så, de låg på kanske 20-30 i de mörkaste partierna. Den inverterade bilden har alltså en grön kanal som ligger på ca 220 i toppvärde, men som inte har några detaljer alls. Det ser helt kass ut.

Jag sätter då igång att dra ned mättnaden på blå och röd kanal och ljusar upp hela bilen. Prövar att invertera igen. Blir inte bra. Det finns helt enkelt inte några detaljer i röd och blå kanal i de mörkaste partierna. Efter ca en halvtimme ger jag upp. Mina tankar är då att jag skulle behöva öka "gain" i den blå och röda kanalen för att bättre detalj där. Kan inte göra det i SilverFast dock. Innan jag börjar om i VueScan testar jag att skanna negen som negativ i SilverFast.

Till min förvåning ser bilderna rätt bra ut! Jag testar lite olika förinställningar, med tonvikt på snabba negfilmer -- de har hög kontrast, alltså borde de klara högkontrastiga neg bra. Bäst resultat för jag med "Fuji NPZ 800" inställningen med gain satt på "-3". Auto tolerance är satt på 0.

Ni kan se resultatet i mitt album "Stadens djur". Jag är impad av hur skannern klarade att behålla detaljer i de flesta hödgragrar.

Frågan är denna: när man skannar som negativ i SilverFast, sätter skannern igång någon speciell process som ska eliminera den orange masken? Typ multi-pass i den röda kanalen? Jag kan inte på annat sätt förklara den dramatiska skillnaden mellan positiv och negativ skanning. Eller är det "Gain -3" som är tricket? Det går inte att sätta gain när man skannar positiv i 48 bit HDR, annars hade jag förstås brassat på lite.

Tacksam för era idéer!

*henning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar