Annons

Skanna pressat - bara rött ljus eller blått korn

Produkter
(logga in för att koppla)

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Sitter och skannar negativ som ska vara klara idag.
Jag har fotograferat adventsfirande i en kyrka med Fuji 800 pressad 2 steg och försöker skanna med en Nikon Coolscan 4000.

Problemet är att när jag skannar bilden negativt får jag nästan bara information i den röda kanalen och kan alltså få bort det kraftiga röda sticket.
När jag istället skannar positivt och sedan vänder får jag fram alla fäger bra, men kornet exploderar i den blå kanalen och förstör de mörka ytorna.

Vad finns det för lösning? Är i akut behov av hjälp.

/magnus

Säg att du plåtade svartvitt och ta bort den blå kanalen. hehe, nää men om du kör en neatimage eller rent av en svag blur på den blå kanalen så borde du kunna få en hyfsat bra bild. Många digitalkameror ger sämst kvalite i den blå kanalen så det finns nog många digitalfotografer som kan komma med bra tips på ämnet, sök vettja.

Jag spekulerar i att orginal-programvaran är för dålig. Tänkte testa med Silverfast, men allt sånt tar sån tid.

Jag vet inte hur neat-image funkar, men här handlar det inte om vanligt brus utan om skitfult skarpt korn som bara finns i den blå kanalen.

Ett scanprogram som jag och många andra skulle rekommendera är annars vuescan om du endå är inne på att testa program.
Nu nämnde du att du hade bråttom med bilderna så jag vet inte om du hinner testa, men en taktik kan ju faktiskt vara att scanna in papperskopior med en flatbed. Inte det roligaste kanske men med tanke på att fujis 800 inte är negativscannerns bästa vän så kan det ju vara värt att prova om du inte lyckas lösa problemet på annat sätt.

Min bild är att Silverfast är bättre än VueScan. Vi har silverfast på redaktionen, men inte installerat.

Du skriver att pressad Fuji 800 inte är skannerns bästa vän. Jag har tidigare skannat i en Polaroid 35 Plus och en Canon FS 4000 utan större problem, så därför tror jag att det beror på mjukvaran. Visserligen var gamla Fuji 800 bättre vid pressning än den nya, men, men.

Tycks inte hjälpa att stänga av de funktionerna.

Suck.

*väntar på att vår tekniker ska komma och installera Silverfast*

Magnus, jag vet inte vad Canons mjukvara ger för möjligheter men har du provat att låta skannern ställa exponering och filmbasfärg på en tom ruta och sen låsa det? Det är ofta lösningen på problem med negativ film.

Nu kör jag silverfast och skannar som dia med nollställda inställningar, det verkar funka bra.

Tack för all hjälp, men jag vill bra gärna veta varför det blir så sjukt kraftigt korn i den blå kanalen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar