ANNONS
Annons

Skanna negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Karl Peter

Aktiv medlem
För ca 10 år sedan köpte jag en Nikon Coolscan IV-ED för att skanna in mina svart-vita negativ i första hand. Pga tidsbrist ffa så blev denna tyvärr stående men har nu åter plockats fram då tiden blivit mer gynnsam för mig. Således lärde jag mig aldrig skannerns funktion och inte heller hur man på bästa sätt s a s sög musten ur sina negativ eller positiv för den delen.
För knappt ett år sedan köpte jag även en Epson v-700 med samma intention men för mina mellanformatsnegativ.
Min första fråga är; Hur väl står sig Nikon scannern mot Epsons när det gäller småbild tror ni? Enligt vissa skall den tydligen stå sig rätt bra.
Sen vore jag ytterst tacksam för tips att gå tillväga för bästa scanning av negativ/positiv. Min intention är att i första hand digitalt bearbeta de av mina äldre bilder som jag verkligen tycker om och således bör väl filerna göras stora. Det analoga var jag en gång bra på men det här känner jag mig vilsen i!
Tack på förhand...

MVH
Peter

Din Nikonskanner slår alla gånger Epsonskannern på fingrarna när det gäller småbild, framför allt skärpa och dynamiskt omfång är mycket bättre på Nikonskannern. Du skall vara glad att du har din Nikonskanner, lika bra skannrar tillverkas inte längre (tyvärr).

För lite grunder i skanning kan jag rekommendera denna länk: http://daniel.nordling.nu/bildredigeringsskolan/lektion9.html

Tack för svar Nora. Jo jag är glad att jag har kvar skannern. Dock har ett nytt problem dykt upp Programvaran Nikon scan 3 och 4 förefaller inte längre fungera med Mac iom senaste upggraderingen av systemet (lion 10.7).... Någon som vet en lösning på det... Jag är inte direkt så datakunnig.
Peter

Det är nog ett nytt skannerprogram som gäller. Vuescan eller Silverfast. Finns i testversioner. Jag tyckte f.ö. inte att Nikonprogramet var något vidare.

Jag instämmer med föregående talare, det enklaste är att byta till Vuescan (http://www.hamrick.com/) fungerar med i princip alla skannrar (du kan således använda samma program både till din Nikon och din Epson vilket förenklar en hel del). Kostar inte speciellt mycket $40 eller $80 beroende på om du vill ha gratis uppgraderingar i framtiden eller inte. (Jag köpte min licens för tio år sedan, får fortfarande gratis uppdateringar!)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar