Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skanna negativ så som de ser ut?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Den här frågan har kanske ältats men jag har inte hittat något direkt svar.

Jag har en epson 3170 och skannar in mina 120-negg med den. Jag undrar dock hur man ska göra för att verkligen skanna så som negativet ser ut och inte så som jag vill att det ska se ut.

Konsigt formulerat kanske. Men säg att jag tex tar ett foto på en mellangrå vägg. Om jag då skannar det negativet så borde jag i mitt histogram få en liten spik mitt i histogrammet. Men då undrar jag var jag ska sätta svart och vitpunkterna när jag skannar.

Om jag tex underexponerar väggen två steg så borde strecket flyttas lite till vänster (om jag har förståt det rätt).

Min fråga är egentligen. Borde man när man skannar inte göra så att man sätter svartpunkten på eller lite till höger om den punkten i histogrammet som motsvarer filmbasen och vitpunkten på en punkt i det eller i ett annat negativ som är helt vitt (totalt överexponerad). Sen borde man väl aldrig ändra dessa punkter utan ligger histogrammet fel så har man gjort fel vid fotograferingen.

Finns det bra skannerprogram som har denna feature? Det skannerprogram som medföljer min skanner glömmer bort svart och vitpunkten.

/ Marcus
 
Jag är inte helt säker på vad det är du menar - men du borde kanske nämna vad det är för programvara du använder nu ?

Om du använder Epsons egna kan det ju vara läge att testa Silverfast:

http://www.silverfast.com

eller Vuescan:

http://www.hamrick.com/

Jag sitter nu och försöker lära mig att scanna med min nyinköpta Epson 4870 - både med Epsons programvara och Silverfast - men jag anser mig inte ha kommit såpass långt att jag kan hjälpa dig..... ännu.
 
Utan att vara alldeles säker på vad du menar:

Svart och vitpunkt används för att bilden ska få ett så stort tonomfång som möjligt, enkelt uttryckt från ljusaste vitt till mörkaste svart. Om din exponering uteslutande består av en mellangrå ton torde därför inte just sättandet av vit och svartpunkt vara det bästa sättet för justering. Om du vill kontrollera ljusheten är kurvor ett bra sätt.

Vad har du för skannerprogram? Och vilken skanner?
 
Jag har en epson 3170 och använder det medöljande programmet. Det inns kurvor, histogram och sånt.

Fram till idag har jag gjort så att jag har dragit svartpunkten där kurvan börjar och vitpunkten där kurvan slutar och sen av någon anledning så ställer programvaran in värdet för svart och vit punkten till ca 10 resp 200 och dem brukar jag dra till 0 och 255. Sen skannar jag. Men om jag tar tex en low key där jag kanske inte har någon direkt vit punkt i bilden så kommer jag ju med det här sättet att göra den starkast ljusaste punkten till vitt och det var den ju egentligen inte. Jag vill heller inte sitta i skannerprogramvaran och dra i kurvor och sånt för att bilden ska bli så bra som möjligt utan jag vill att den bara ska skanna det den ser och så leker jag vidare i ps, men gör jag det nu så är bilden nästan helt svart och då känns det som man tappar en massa information.

/ Marcus
 
Du bör försöka göra så många förändringar som möjligt redan vid inläsningen av en bild för att i möjligaste mån bibehålla bildinformation. I synnerhet om den aktuella bilden är dåligt exponerad eller på annat sätt kräver relativt mycket justeringar för se bra ut på skärmen eller/och i tryck. Ditt allra sista resonemang är därmed helt riktigt - följ det.
 
Ta två bilder och sätt dit ett gråkort på ena bilden. Det borde du kunna använda sedan

Om du väljer svartpunkt helt utgående från scanningen vet du inget om hur negativet ser ut egentligen, eller har jag fel?

Att ändra svartpunkt i Photoshop/Vuescan kan ju bara begränsa filmens egenskaper eftersom filmens dynamiska område är större.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.