Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skanna korsframkallad dia?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anarchy

Medlem
Hej!
Jag har en fråga ang skanning av diafilm (135) som korsframkallats (C-41)...

Jag har nyligen köpt en Epson Perfection 4490 Photo och använder medföljande programvara för inscanning av negativ och dia, men när jag skannar korsframkallad dia så ser det inte bra ut i något av inskanningslägena (dia/negativ).

Hur gör jag för att få till det? Finns det scanner-mjukvara som klarar denna typ av inskanning eller kan jag fixa till det i efterhand i Photoshop?

Mvh,
Andreas
 
Jag har kört med en Minolta dom gångerna jag gjort det, filmläget som negativt och en del fininställning manuellt för att justera ljus och dom kraftigaste färgsticken. Har du möjlighet att korrigera i skanner programmet så är det nog bästa stället att göra det på och ta fin justeringen med photoshop.

Vilken film använde du? Olika filmer ger väldigt olika resultat vid x process.
 
Hej och tack för snabbt svar!

Jag tänkte köra lite olika filmer, men den jag provat hittills är Fuji Sensia som blir väldigt galen/överstyrd i färgerna (drar mycket åt rosa/röd/lila)...

Jag har också tänkt att prova Agfa CT Precisa och Kodak Elitechrome, men den film jag MEST AV ALLT behöver kunna skanna är Agfa RSX II 200 mellanformatsfilm (120) som jag har hela kylen full av :)

Mvh,
Andreas
 
Jag har gjort så att jag scannat som neg. I scannerprogrammet har jag dragit nivåerna i resp färgkanal till ytterändarna i histogrammet. Med den film jag använd, Ektachrome 100s, har jag då fått ett kraftigt grönstick. I photoshop har jag sedan gråbalanserat med pipetten i lämpligt mellangrått område. Det har fått bilden att kännas "neutral" men ändå med kraftig crossdiakänsla.
 
Jepp, rullar har jag i mängder och framkallningen har jag råd med (det är papperskopiorna som dödar min budget), så det blir till att testa sig fram.

Jag har beställt papperskopior på senaste rullen och ska testa hur nära dessa jag kan komma med att justera skannerinställningarna och photoshoppa...

Tackar för tipsen!
 
Här finns en ganska avancerad instruktion som jag skrivit om att skanna vänddia. Den gäller för riktigt svåra neg.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=73085


Sen kan jag tipsa om att skaffa SilverFast om du inte redan har det. Där finns en funktion som är mycket bra för vänddia som är mycket täta.

Under "General" finns en liten knapp -- Options. Klicka där och sätt gamman till kanske 2.6 och klicka i "for HDR output". Nu får du lägre kontrast och mer att jobba med även i HDR-läget, som är det bästa sättet att skanna vänddia med Epson-skanner, enligt mig.
 
Tackar tackar för de fin-fina tipsen!
Nu har en lång kväll framför mig så fort vänd-diorna kommer från labbet :)
Spännande!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.