Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skanna färgnegativ Tipps!

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Testade att fota av en påsikts IT8 färgreferens med en ruta på senaste rullen negativfilm jag tog och nu är jag helt kär.

Har tidigare alltid haft svårt att justera färgerna på färgnegativ så att jag blivit nöjd men nu verkar det vara ett minne blott :).

Ville bara dela med mig :)

I skannerprogrammet (minolta dimage scan elite II, en rätt gammal skanner alltså) justerar jag så att masken blir någotlunda vit utan att klippa (sparar inställningen).

Sean i fotoshop justerar jag varje färgkanal för sig i levels men enbart så att gråskalan i IT8:an blir neutral och utan att dra ut histogrammet. Jag sparar sedan även den inställningen.

När jag sedan skannar andra bilder från rullen applicerar jag bara de sparade inställningarna som jag erhöll mha IT8an. Sedan är det bara ljusheten jag justerar för låg/mellan och högdagrar medelst curves och med rätt färg blir det lika enkelt (om inte enklare) att få en bra bild som för svartvitt (färg)-tonmässigt.

Genom att fota av IT8 referensen i skuggan så blir bilder tagna i solljus aningen varmare vilket bara är trevligt.

Bilagor

• testtarget.jpg
    testtarget.jpg
    39.3 KB · Visningar: 294
...och så en bild som visar resultatet utan justeringar förutom de jag sparade från justeringen av IT8an (och färgerna är dessutom konsekventa mellan alla bilder på rullen :):

Edit: BTW, Filmen var en Fuji Reala

Bilagor

• wilmalyftertova060506_400.jpg
    wilmalyftertova060506_400.jpg
    44.3 KB · Visningar: 315
Senast ändrad:
Hej

Har beställt en IT8 i A4 format för några dagar sedan innan jag läste ditt inlägg så det blir spännande att se hur slutresultatet blir.

Det blir mycket plåtande i sommar :)

Mvh
Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar