Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skall snart börja framkalla/förstora s/v. Lite råd sökes

Produkter
(logga in för att koppla)

Joa

Aktiv medlem
Har dammat av svärfars gamla DURST 301 med ett EL-Nikkor 50/2.8 på.

Skall byta lampan efter ett råd här på forumet.
Tänkte också skaffa ett focuskop.
Lite byttor och baljor fanns redan samt en framkallningsdosa och en hel del fotopapper (som jag blev avrådd att använda).

Nu till funderingarna.

- Först kanske ett förlag på pedagogisk bok för nybörjaren som kanske även innehåller lite mer avancerat när man blir bättre och bättre.

- Tips på papper att börja med. Gissar att något variant av plastbaserat papper är bäst för en "beginner".

- Tips på vätskor. Gissar att det finns olika kvalitet på dessa också.

- Finns det olika mörkrumslampor och vad skall man ha?. Kan de skilja beroende på papper man använder?

- Har jag fattat det rätt att man kan styra kontrasten på bilden med filter?

- Är det lämpligt att börja med et sådant papper och filter eller finns det "enklare" papper?

- Vilka olika filter finns det och vad/hur används dom? Vilka bör jag isåfall ha.

Alla andra tips på hantering och tillvägagångssätt uppskattas. Kanske främst råd om saker ni själva gått be på eller förbättrat.

Många frågor blir det och som ni ser är jag helt ny på detta. En bok kanske ger de flesta svaren!

//Jocke

Glömde en fråga.

- Tips på andra användbara prylar och vilka varianter av dessa som tex filmtorkare (kommer inte på så mycket mer)?

//Jocke

Hej!
Jag ska börja med att säga att jag aldrig slabbat i mörkrum själv och kan därför bara försöka svara på en av dina frågor. Jag har en bok som heter Mörkrumsteknik av Pär Lundqvist och den är såvitt jag förstår mycket bar. Den har bla. använts till studiecirklar osv och bör finnas på ditt lokala bibliotek.

Mvh Erik Å (som också vill gå in i mörkret snart)

Om du inte har filter för variabelt papper kan du ju köra med fast graderat papper, t.ex. Emaks plastpapper från Photax.

Oj... det var en del frågor. Jag tror att det lättaste är om du pratar med en fotobutik eftersom många av svaren hänger ihop eller om du kan gå med i en fotoklubb.

Om du inte har någon trevlig fotobutik runt hörnet så kan du till exempel ringa Photax. Det blir en del reklam för dem här. Det är kanske inte så konstigt eftersom de har starkare fokusering på svartvitt än många andra webbutiker och många av deras produkter är prisvärda.

I de flesta fall rekommenderar jag ett plastpapper med variabel kontrast. För att kunna variera kontrasten behövs olika filter. Antingen är de inbyggda i förstoringsapparaten eller så köper du en separat filtersats. Det är bekvämare och billigare med en filterssats än att köpa in olika fotopapper med fast kontrast.

Lägg inte ner för mycket tid på att välja rätt produkter i djungeln. Det finns inget ''bästapapper'' utan köp ett papper och lär känna det. Sedan ger sig många av svaren på dina frågor beroende på vilket papper du köper men säljaren ska hjälpa dig med det.

När det gäller vätskor så är de som finns på den svenska marknaden generellt sett bra. Kodak, Agfa, Ilford och Paterson gör bra vätskor. Ett tips är att du använder ättika som stoppbad. 40-50 ml 24% ättika från affären, till en liter vatten.

Du kan ladda hem Photax katalog som .pdf-fil. Där finns deras sortiment, och det är lärorikt att bara läsa om de olika grejerna, t.ex. mörkrumsbelysning m.m.

Ja, Photax får mycket reklam här, men det är de värda! De har det mesta jag behöver, och jag gillar Emaks/Efke som de är importör av. Trevliga i telefon är de också!

För att stämma in i Photax reklamen så tror jag t.o.m. att de har ett litet häfte som man kan be om när man beställer grejor som beskriver arbetsprocessen väldigt bra.

Annars är bibblan ett hett tips, spelar nog inte så stor roll vilken bok du lånar.

Tack för alla tips/reklam :)
Skall snoka vidare på biblan i dag och slå en pling till Photax när jag läst på lite mer.

//Jocke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar