Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skall på Iron Maiden konsert på Lördag och....

Produkter
(logga in för att koppla)

Joa

Aktiv medlem
har en del funderingar. Finns en del konsertrådar redan, men tycker inte jag får svar på alla frågor där:

1. Kan det finnas någon anledning till att man inte får ta med en kamera in på konserten.

2. Platserna vi har är på Sektion O, höger, Rad 16. Finns det någon som är bevandrad på söderstadion och kan uppskatta avståndet till scenen? Kanske inte ens är lönt att släpa med kameran!?

3. I och med att det kanske blir så pass långt avstånd, hur mäter man lämpligast ljuset? Har ingen spot (EOS 30) och tyvärr ett ljusklent 300mm objektiv. Blir nog Fujis 1600-film (har ett gäng över som jag behöver använda).

4. Hur stor är chansen att man kan få komma in på ytan framför första kravallstaketet? Svårt att tänka mig att det räcker med att be vakten snällt med motivationen att man vill fota lite.
Förmodligen noll och jag har nog inte modet att frågan heller, men, men.

//Jocke

Ofta finns restriktioner från skivbolagen inskrivna i kontrakten med koncertarrangören som säger att fotografering får ske under typ tre första låtarna eller ibland tillochmed bara under de tre första minutrarna. Ofta finns även en paragraf i avtalen att artisten/skivbolaget har rätt att avbryta koncerten om otillåten fotografering förekommer, men jag tror det är rätt sällan den tillämpas. Kontakta skivbolaget/koncertarrangören och ta reda på vad som gäller. Ju större band desto striktare regler brukar gälla. Jag har varit på koncerter där publiken i det närmaste visiterats efter även kameror. Om berättar att du är en fotoentusiast som ändå har biljett så kanske de sätter upp dig på en ackrediteringslista. Det har funkat på mindre tillställningar iallafall. Mvh Richard

Konserten är för övrigt på Stockholms Stadion och inte på Söderstadion. Du får ju för allt i världen inte gå fel. ;)

Stockholms stadion, söderstadion :)
Hoppas inga djurgårdare eller hammabyare läser detta. Jo, jag vet faktiskt att det är på Stockholms stadion, jag var där senast det begav sig.

Kanske säkrast att kolla så an inte får lämna ifrån sig kameran i entrén. Det är ju för musiken jag är där så jag kanske kämnar kameran i vilket fall som helst. Vi får se.

//Jocke

Se jätteseriös ut o säg att du plåtar för ett fanzine, tota ihop ett i PageMaker som du kan ha i bakfickan. Några bilder o lite text på ett dubbelvikt A4 o du är redaktör o bildansvarig ;-)
I Foto och Musik är alla medel tillåtna. Inte sant? Du kanske t o m kan få ett backstage pass *s*.

Jag kan bara tillägga att senast Maiden var i Sverige (2000) var man tvungen att lämna ifrån sig kameran. Vakterna sökte igenom väskor och kläder grundligt efter kameror, vapen, narkotika och dylikt. Jag har trots allt ett par rullar från det tillfället men räkna inte med att du får ta med kameran.

LCF skrev:
Jag kan bara tillägga att senast Maiden var i Sverige (2000) var man tvungen att lämna ifrån sig kameran. Vakterna sökte igenom väskor och kläder grundligt efter kameror, vapen, narkotika och dylikt. Jag har trots allt ett par rullar från det tillfället men räkna inte med att du får ta med kameran.

Jag var också där med samma erfarenheter.. Men jag fick inga bilder med hem:)!

Man kommer sällan bakom kravallstaketet från normala ingångarna, det finns speciella ingångar för pressfolk, och jag har fått för mig att de har stenkoll!
Det finns ett ex. på globen (nån annan kanske också känner igen sig..) Jag har sprungit där många många ggr och vaktfan känner igen mig å hälsar och allt.. Men han skall likt förbannat se pressleg:) jaja...

Jag hade nog lämnat kameran hemma om jag skall vara ärlig! Det skall jag göra..

Så får det bli. Jag lämnar den. Dumt att chansa. Då får jag ut mer av konserten också.

//Jocke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar