Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skall man acceptera repor på negativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kanngard

Aktiv medlem
Nu förstår jag de som hoppar från film till digital, för det är inte kul med repor på negativen, speciellt när man inte vet varifrån de kommer.
Jag fick 7 rullar negativ 135film framkallade och kopierade av ett välkännt "proffslabb" i Stockholm, dock så var tre rutor repiga, både på negativ och kopior. Efter att ha fått dem rengjorda så konstaterades det att det var smuts på två av negativrutorna men det tredje tyckte de att det verkade vara något som har fastnat vid exponeringen, alternativt vid framkallningen. Det var tydligen flera på labbet som tyckte det såg ut som det var streck efter ett flygplan, vilket jag inte kan förstå att man kan tycka, titta på inscanningen så får ni se själva.

Jag skulle gärna vilja veta vad ni tycker att det kan vara och hur det kan ha kommit dit, för ett flygplan är det då inte! Jag har ringat in "repan" med rött.

Bilagor

• fyverkerier med repa400.jpg
    fyverkerier med repa400.jpg
    42.5 KB · Visningar: 444
Och ett urklipp

Här är ett urklipp

Bilagor

• fyverkerier highres urklipp med repa.jpg
    fyverkerier highres urklipp med repa.jpg
    16.2 KB · Visningar: 442
Exakt samma sak har hänt på en hel film för mig, med skillnaden att repan går horizontellt tvärs över varje bild. Inte kul alls. Har dock inte hunnit reklamera än. Får man fråga om dina repor härstammar från Odenlab vid Birger Jarlsgatan?

Lars: nope det är inte dem, utan "det andra" labbet som många använder här på fotosidan :) Ajdå, repor på alla bilder är ju inte kul, men om den går tvärs över kan det ju ha varit smuts i kameran/filmrullen, typ ett litet gruskorn, men det kan ju lika väl ha varit labbet, det är inte lätt att få rätt, om man inte kan bevisa..
Anders: Det har du rätt i, synd att jag inte hade ett längre objektiv och kunde få med mer av det, kanske skall kontakta Svenska UFO föreningen :)

Kanske samma labb som fixat detta? 7 bokstäver? Själv har jag använt dem för sista gången idag. Nu spelar det liksom ingen roll hur bra de kompenserat mig tidigare för när det oftare strular än går bra är det knappast värt det.

Ok, ser ut som märken av en filmklämma men hur 17 de hamnat på ruta 10 av 15 är för mig en gåta..
/Lotta

PS. Bryr mig inte i att skanna superbra för att visa här. DS

Bilagor

• noname.jpg
    noname.jpg
    22.6 KB · Visningar: 312
ett tips är ifall det händer på fler filmer att det går ränder tvärsöver (och flera olika labb används) att lämna in kameran på en renovering.
det hände sig som så på min gamla nikon FM2'a att det hamnat skit eller blivit en repa i metallen nånstans i kameran som repade rullen vid fram- och tillbakaspolning.
efter grundlig genomgång = inga mer repor.

men tyvärr är många labb slarviga, och rengör inte maskinerna som de borde eller har en å annan klantig personal.
att testa ett proffslabb kan kanske hjälpa.. (ett utan citationstecken helst då.. vet inte vilket labb som menas i första inlägget.. <:eek:)

får man fråga om "ufot" lämnade streck efter sig utanför den exponerade delen av negativet?

Senast ändrad:
Lotta: Jo det är nog samma labb som du har använt.. Men så där dåligt som du har fått det verkar väldigt klantigt av dem, man börjar ju undra om det inte vore bättre att lämna in filmerna till OnOff eller liknande när de tunga labben klantar sig så här...
Christel: Skall kolla negativet, så får jag återkomma, för om det har lämnat tecken av sig utanför den exponerade delen då är det nog ett riktigt duktigt UFO :)

Jag var skitsur när jag skrev i går. Nu är jag lite gladare för att det ändå hamnade på en sämre ruta.

Till deras försvar kan jag ju tala om att de varit väldigt tillmötesgående och kompenserat mig mer än väl då mina filmer kom på vift. Detta trots att alla återfanns. Jag har också upplevt dem tillmötesgående då jag klagat på diverse småsaker. Dags att klaga igen om någon timme, det var faktiskt ett fel till med den här omgången...

I stället för ramade dior fick jag nämligen råkopior.
/Lotta

Varför dölja...

...namnet?

:)

Varför skriver ni inte namnet på labbet rakt ut? Om det finns en risk för att de klantar sig då här så finns det väl ingen anledning att "skydda" dem?

Det är möjligt att många förstår vad som menas med "det andra labbet som många använder här på fotosidan", men alla hänger nog inte med...

mvh Janne

Jan: ok, det är Crimson det handlar om för min del iaf.

Lotta: jo samma för mig att det var en mindre bra bild som blev repig, dock så försvarar det inte att det blir fel. Nu är jag dock nöjd med bemötandet från dem, men det är ändå intressant och höra andras reflektioner på vad som kan ha inträffat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar