Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skall jag vara otrogen mot Olympus och välja Pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Svårt val. Jag funderar själv på att skaffa en Olympus som rese/backup kamera. Båda systemen tycker jag är intressanta och passar mig som handen i handsken.

Det är lite svårt att rekommendera en utav dem, då båda systemen har sin starka sida. Olympuskameran är ju mindre, om det är det man gillar (jämför nu med K10D/K20D). Personligen gillar jag storleken på K10D. Sen är ju bildformatet olika, vilket inte i sig behöver vara en nackdel, men med 2x cropfaktor skulle jag känna mig ganska begränsad ibland. Men å andra sidan kan det vara roligt ibland också. Speciellt när man fotar med Tele.

Annars tror jag det är hugget som stucket. Gillar man att syssla med gamla objektiv, kanske det ligger lite fördel på Olympus som kan använda fler objektivfattningar. På Pentax är du fast med Pentax K, M42/39/37, Pentax 645 och Pentax 67 utan att gå lös på kameran eller objektiven med diverse verktyg.

Så mitt beslut blir att jag inte har en aning. Men önskar dig lycka till ;). Tänker inte kasta mig in i en pixel diskussion, då jag är övertygad om att du kan få till bra bilder med båda kamerorna.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar