Annons

Skall jag sälja eller behålla kompakten?

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Har funderat på att införskaffa mig min första DSLR.

Nu funderar jag bara vad ni erfarna visa människor har att säga angående detta problem:

Min inte ännu ett år gamla Canon PowerShot SX10 IS har troget tjänat mig och givit mig någorlunda bra bilder och med sitt fasta 20x zoom och vridbaraskärm + video med STEREO LJUD(!!!) så gör denna kamera till en oslagbar turistkamera.

Jag är väldigt osäker på om jag skall sälja den i byte mot en EOS 550D?

Vad tycker ni? Skall jag sälja bort min kompaktare eller behålla den som andra kamera? Tvekar då den nog är väldigt behändig i vissa omständigheter; T.ex vid turistande. Den är ju dock lika stor till utsidan som en instegs DSLR. (Testade sätta den bredvid en EOS 500D; Var inte stor skillnad)

MVH och Tack
Num
 
Hejsan.

Jag är varken erfaren eller vis. Du får leta fördelar / nackdelar.
Först kanske det beror på hur stort "behov" av pengarna från en försäljning av kameran du är för ditt nya köp. Eller är det så att du kanske inte vill att den ska ligga och samla damm bara?

Fördelar försäljning=
Mer pengar till ditt nya köp alternativt lägga till en lite mindre kompaktkamera som komplement istället till den nya.

Nackdelar försäljning=
En rätt så kompetent kamera med stort omfång och flexibilitet. Slipper ha med flera objektiv på resan då den täcker upp en stor del av fotograferande med zoomomfånget.

Men byter man till en EOS 550 så tror jag att du kommer att använda den gamla mindre och mindre med tiden. För mig har det blivit att om den stora kameran inte får plats följer ingen kamera med alls.

Jag skulle sålt den och köpt en liten smidig kompakt och sen se till att ha ett vettigt "superzoom"objektiv som täcker behovet bra på resor där en större kamera får plats. Sällan dunderkvalitet på bilderna över hela brännvidden men det kan du komplettera med bättre andra objektiv. Ett begagnat sådant behöver inte alls kosta mycket heller (Inte nya heller). Finns dessutom flera som inte har så stora fysiska mått.

Till slut kom min slutsummering=) Lycka till oavsett beslut.
Mvh / Johan
 
Jag har alltid min IXUS 70 i fickan med mig vart jag än går. Häromdan funderade jag till och med på om jag inte skulle uppdatera till en med IS för det saknar jag.

Så, min lilla kompakt vill åtminstone inte jag vara utan.
 
Jag har alltid min IXUS 70 i fickan med mig vart jag än går. Häromdan funderade jag till och med på om jag inte skulle uppdatera till en med IS för det saknar jag.

Så, min lilla kompakt vill åtminstone inte jag vara utan.

Håller helt med. Men om du läste texten är det ju så med min kompakt, att den inte är fullt så kompakt med sin wannabe-DSLR-body. Har dock nog kvar min (eller Pappas) PowerShot A700
 
Jag fick från en superzoom Powershot S2 IS till systemkamera för några år sedan. Jag ville inte sälja Powershoten eftersom jag var så nöjd med den. Nu 4 år senare så inser jag att den legat på hyllan i alla år utan att komma till användning.

Sälj den medans den fortfarande har ett ekonomisikt värde och ta de pengarna för att köpa en riktigt liten och smidig kompakt. Du kan ju köpa en begagnad för småpengar.
 
Jag fick från en superzoom Powershot S2 IS till systemkamera för några år sedan. Jag ville inte sälja Powershoten eftersom jag var så nöjd med den. Nu 4 år senare så inser jag att den legat på hyllan i alla år utan att komma till användning.

Sälj den medans den fortfarande har ett ekonomisikt värde och ta de pengarna för att köpa en riktigt liten och smidig kompakt. Du kan ju köpa en begagnad för småpengar.

Det stämmer väl nog... Skall tänka på saken. Tack för rådet.

P.s. Herregud vad lite Powershot seriens superzoomar har förändrats lite genom åren; Jämför din å dagens SX1 & SX20
 
Det stämmer väl nog... Skall tänka på saken. Tack för rådet.

P.s. Herregud vad lite Powershot seriens superzoomar har förändrats lite genom åren; Jämför din å dagens SX1 & SX20

Ja i grunden är det inte så mycket nytt. De samma gäller väl också de vanliga kompakterna. Visst blir de ständigt bättre men en Ixus med ett par år på nacken är i princip ganska lik dagens modeller.

Faktiskt gäller det även systemkameror. Min 400D som nu är några år gammal kan prestera samma bildkvalité som en 7D i de allra flesta situationer.

Ungefär som med bilar, tillverkarna pumpar ut nya modeller varje år men det går att ta sig från A till B även med en gammal härk från 90-talet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.