Annons

Skall jag klaga på reparationen? Canon EF 70-200/2.8 L

Produkter
(logga in för att koppla)

Astacus

Aktiv medlem
Lämnade in ett Canon EF 70-200/2.8 L (ej IS) med invändiga fuktskador (svamp/fungus) för rengöring. Efter ett kostnadsförslag (650:) fick jag reda på att det skulle kosta 3850:- att rengöra. Totalt 4500:- alltså. Jag accepterade det efter en del funderande.

Hämtade idag ut objektivet och det var rengjort men inte på insidan av det bakersta linselementet (mot kamerahuset). Tydlig svampväxt synlig, i perifering, ej i centrum.
Jag klagade på detta och fick då till svar att
1. "Det går inte, i så fall måste vi byta glasen och reservdelar finns inte kvar till det objektivet".
2. "Det är så lite och så perifert placerat att det inte spelar någon som helst roll"

Med anledning av detta har jag några frågor:

- Är det bakersta liselementet på detta objektiv en del av en linsgrupp som gör att det inte går att komma åt för rengöring och att linselementet alltså måste bytas istället för att rengöras?

- Om så är fallet, är inte detta något som reparationsfirman skall upplysa om när man lämnar kostnadsförslaget? Hade jag vetat att resultatet skulle bli detta hade jag inte låtit utföra rengöringen.

Vilka som utförde rengöringen anger jag inte eftersom jag är osäker på frågorna ovan och därför inte vill misskreditera företaget.

Mycket tacksam för svar & synpunkter.

Hej, Torbjörn!

Tycker att du ska reklamera denna reparation/rengöring.

Att inte ange att vissa angrepp är omöjliga att åtgärda anser jag vara oskickligt beteende.

Ett förslag är att göra upp i godo, dvs komma överens om ett lämpligt pris för resten av jobbet.

Kan inget om bakteriell tillväxt, men undrar om svampen kan komma tillbaka/växa.

/Magnus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar