Annons

Skall Ilfords papperstyp dyka upp i skrivarens rullgardinsmeny för mediatyp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lawson

Aktiv medlem
Hej!
Jag använder en Canon ip 6700 d skrivare som jag har problem att få till färgerna på.Eftersom Ilford har färdiga ICC profiler till den här skrivaren köpte jag deras PREMIUM PHOTO GLOSSY PAPER och laddade ner ICC profiler och installerade profilerna manuelt i C:\WINDOWS\system32\spool\drivers\color. I instruktionerna för utskrift som följer med profilerna står det
"Choose the correct media type in the printer driver:
PPPGn:photo Paper Plus Glossy (Color correction:None)
PGPPn:premium Glossy Photo Paper (Color correction:None)" O.S.V. för de olika papper som ilford har.

Som jag tyder instruktionerna så skall jag i skrivarens rullgardinsmeny för mediatyp hitta Ilfordpapperet som bokstavskombinationen PGPPn.
(Ilforpappret dök upp i Elements 4)

Fråga ett:Skall Ilfordpapperet hittas i skrivarens rullgardinsmeny för mediatyp?

Om svaret är ja på första frågan.

Fråga två: Jag installerade profilerna manuellt, möjligheten finns att installera genom att högerklicka och välja installera. Kan det vara felet?

Om svaret är nej på fråga ett, är det då meningen att man skall prova sig fram med de Canonpapper som finns att välja på?

Kan tillägga att jag har använt Canons Pro papper tidigare vilket har fungerat så där, ibland drar någon färg iväg och blir inte alls som jag tänkt mig.

Hoppas att någon av Fotosidans många fototekniskt kunniga kan hjälpa mig med det här problemet.

Hälsningar Micke
 
Canon vill att du använder deras papper, därför lär du inte hitta några Ilfordpapper i deras drivrutin.

Du ska välja den inställning som profilen gjorts för och det brukar finnas i namnet på profilerna. Det refererar till en Canon pappersinställning.

Om du skriver ut med något av Canons glossy papper finns det säkert en pappersinställning som förkortas PPPG och ett pappersval i din drivrutin som motsvarar denna inställning. Titta i skrivarmanualen för Canons papper.

Om du nu istället skriver ut ett Ilfordpapper "Premium Photo Glossy Paper", så ska det printas med samma inställning som Canons PPPG ovan (om det står PPPG i profilnamnet).

Profilen för det papperet till min Epsonprinter heter ILFORD Premium Photo Glossy_EPP3800_PSPPn.icc och ska skrivas ut med PSPP inställning i min Epsondrivrutin. PSPP motsvarar ett Epsonpapper som heter Premium Semigloss Photo Paper. Det bör fungera motsvarande för Canon.

Du måste stänga av all färghantering i din Canon drivrutin och i Photoshop väljer du Ilfords pappersprofil för utskrift.

Alla dina frågor är således besvarade med nej.
 
Tack! för ditt svar Lars-Erik.

Det har eliminerat en felkälla för mig.Canon har ju översatt en del papperstyper till svenska så beteckningarna stämmer ju inte ordagrant.Men jag har nog rätt val i den här rutan nu.
Jag köpte den här skrivaren för en månad sen för att den fått bra omdömen och för att få ner bläckostnaden, men om dett fortsätter så här blir jag ruinerad på bläck och papper.Tror inte jag fått till en enda utskrift som jag varit helt nöjd med.Börjar tro att det är något fel på skrivaren eller någon bläckpatron,Men för att vara säker på att det inte är min skärm som är helt felställd tänkte jag skaffa en Huey skärmkalibrator för att eliminera även den felkällan. Fungerar den? Eller ska man skaffa något annat märke? Priset får inte dra iväg!

Hälsningar Micke.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.