Annons

Skalbagge

Produkter
(logga in för att koppla)

edovan

Aktiv medlem
Idag hittade jag en (ganska stilig) skalbagge med lång näsa (?) som kröp omkring bland hundkäxen, och eftersom jag hade kameran med mig så ledde det ena till det andra osv...

Mitt bekymmer nu är att identifiera arten. Jag har vänt ut-och-in på Google (eller nåt sånt) och sökt på allt jag kan komma på. Dessvärre verkar det finnas cirka 4400 olika arter bara i Sverige så chansen att jag hittar just den är inte så stor.

Så jag tänkte att någon här kanske vet något internetforum för småkryp eller nåt sånt där man kan hitta nån som kanske vet :)
Ett svenskt forum vore att föredra för jag tvivlar på att det finns någon som kan världen 370 000 skalbagsarter...

Eller bara nån som känner nån vars kusins halvbrors granne kan allt om skalbaggar...? Så kan jag ju maila dit och fråga alltså.

Förresten, hur ska man klura ut vilket skärpedjup som är lagom vid 210 mm (x1.6) om man vill ha en 2 cm stor skalbagge helt skarp?

/Edvin - som just insåg att detta nog är lite off-topic men hoppas att ingen går i taket för det

Kan du inte attacha en bild i tråden så kan vi hjälpas åt att identifiera krypet?

Tänk vilken klok idé...

Den var cirka 1,5 cm lång. Notera näsan :)

Bilagor

• nasbagge.jpg
    nasbagge.jpg
    14.1 KB · Visningar: 1,196
Nämen... de e ju en skalbaggus pinocchiocus! Den är mycket speciell - näsan växer varje gång jag ljuger!

;-)

hmm de enda som kom upp i mitt huvud var nått me "nys-bagge"
Kan noll om insekter, men det namnet dök bara upp :) Har för mig att det finns nån bagge med åtminstånde liknande namn :)

Tjo

Tack ska du ha Pia!

Men det känns dock trist att det fina lilla söta krypet är en skadeinsekt i skogsägarnas ögon...

Liknar en Hylobius (vetenskapligt släktnamn) men alltid svårt när man inte vet storlek. Färg och proportioner stämmer överens. Om det är denna så är det en skadegörare på tall.

Rickard

Eftersom jag kan absolut ingenting om naturen kanske jag kan få lägga upp en bild jag med, var ute i skogen i östergörland å knäppte av några bilder på dessa färglada saker. Det fanns massa jag kan inte minnas att jag sett några i skåne som e mina tidigare hemtrakter??
Tim

Bilagor

• coola_baggar kopiera.jpg
    coola_baggar kopiera.jpg
    42.6 KB · Visningar: 817
Tim_D70 skrev:
Eftersom jag kan absolut ingenting om naturen kanske jag kan få lägga upp en bild jag med, var ute i skogen i östergörland å knäppte av några bilder på dessa färglada saker. Det fanns massa jag kan inte minnas att jag sett några i skåne som e mina tidigare hemtrakter??
Tim

Det verkar vara en Graphosoma-art du har fotat. Kanske Graphosoma lineatum (Graphosoma italicum):

http://www.biopix.dk/Species.asp?Searchtext=Graphosoma lineatum&CategoryCode=Insekter

Det är ingen skalbagge, utan en skinnbagge. Vad den heter på svenska har jag ingen aning om, men familjen kallas bärfisar eller stinkflyn

mvh Patrik

Stadan skrev:
Denna snygga skinnbagge heter strimlus på svenska, Patrik fick latinet rätt.

Snytbaggen ovan är lite svårare.

Aha Strimling=) tackar, jo snygg e den ser ut som en blandning mellan en kapsyl o en godis hehe. man kankse borde köpa sig ett macro objektiv, ganska kul me alla lustiga insekter som gömmer sig här o var.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar