Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
skala/tabell för bländare/tid
- Trådstartare pisces
- Start datum
pisces
Aktiv medlem
jag menar en tabell eller liknande där man ser att ok, om jag vill använda bländare 11 ska tiden vara 1/60.. och om jag vill ändra tiden ett steg, skall bländaren ändras till X.. jag VET att jag har haft en, men jag och ordning är inte två ord som går speciellt bra ihop..
ex.
11 8 5,6
60 90 125
eller hur det nu blir..
ex.
11 8 5,6
60 90 125
eller hur det nu blir..
acke
Avslutat medlemskap
En vild idé: Rota fram en gammal räknesticka (alla som är sextiotalister eller äldre vet vad jag pratar om ). Skriv bländartalen på den fasta skalan och tidsvärdena på den rörliga skalan. Då har du ett bra instrument för att räkna om tid/bländarvärden.
Fast personligen jag räknar helst i huvudet.
Fast personligen jag räknar helst i huvudet.
EV = Exposure value. Det är ett mått på ljus som t ex anges på många ljusmätare och en del, kanske främst äldre, objektiv. EV 12 vid ISO 100 motsvarar helt enkelt bländare 1 vid 1/4000.NiklasK skrev:
Vad betyder EV 12?
För att kunna användas som pisces menade så måste den ju klippas i mitten så att man kan röra slutartiderna i förhållande till bländarna. Vid ett ljus motsvarande EV 13 får man förskjuta skalan så bländare 128 står mot 2 sekunder.NiklasK skrev:
När är den där listan bra? Tänk om man får ett värde på f5.6 1/15? Hur gör man då??? Då funkar ju inte den skalan!
qlicken
Aktiv medlem
Vad betyder EV.?
På svenska exponeringsvärde!.
Ja jimh kan det här ,men det är inte så jäkla lätt att förklara.
Men har du fått värdena 5,6/15 så har du helt plötsligt Exponeringsvärdet 9 vid ISO 100 och därifrån kan alternativa bländar-slutartider väljas för skärpedjup.
Jag vet inte ,jag är en gammal man, kanske använder man inte sådana här grejer längre.
Mina gamla H-blad objektiv har dom här skalorna
Nu är det OS
ha dè...... .
På svenska exponeringsvärde!.
Ja jimh kan det här ,men det är inte så jäkla lätt att förklara.
Men har du fått värdena 5,6/15 så har du helt plötsligt Exponeringsvärdet 9 vid ISO 100 och därifrån kan alternativa bländar-slutartider väljas för skärpedjup.
Jag vet inte ,jag är en gammal man, kanske använder man inte sådana här grejer längre.
Mina gamla H-blad objektiv har dom här skalorna
Nu är det OS
ha dè...... .