Annons

skala/tabell för bländare/tid

Produkter
(logga in för att koppla)

pisces

Aktiv medlem
jag skulle behöva en liten tabell eller dylikt på förhållandet mellan bländare och slutartid.. jag vet att jag HAFT en, men jag vet inte vart jag gjort av den, och det är så jobbigt att räkna ut allt i huvudet ;) så jag tänkte höra om det är någon som har en färdig?

Menar du en tabell för att räkna om från en tid/bländar-kombination till en annan?

jag menar en tabell eller liknande där man ser att ok, om jag vill använda bländare 11 ska tiden vara 1/60.. och om jag vill ändra tiden ett steg, skall bländaren ändras till X.. jag VET att jag har haft en, men jag och ordning är inte två ord som går speciellt bra ihop.. :D

ex.

11 8 5,6
60 90 125

eller hur det nu blir.. :rolleyes:

En vild idé: Rota fram en gammal räknesticka (alla som är sextiotalister eller äldre vet vad jag pratar om:D ). Skriv bländartalen på den fasta skalan och tidsvärdena på den rörliga skalan. Då har du ett bra instrument för att räkna om tid/bländarvärden.

Fast personligen jag räknar helst i huvudet.:)

.. skrattar... umm.. jag HAR inte ens en sån.. fast nån jag känner kanske har en.. jag vet inte, jag mäter alltid ljuset, så jag ser ingen egentlig anledning att ens orka räkna efter.. jag och matte har aldrig varit riktigt bra kompisar.. ryser.. huva!

Här är värdena för EV 12 ISO 100
Skriv av dom och gör en tabell

Bländare tid
1 4000
1,4 2000
2 1000
2,8 500
4 250
5,6 125
8 60
11 30
16 15
22 8
32 4
45 2
64 1sek
90 2sek
128 4sek.

Oj så tokigt det ser ut, jag som gjorde så fina spalter. det blev grötigt hoppas du kan reda ut det ändå.

Vad betyder EV 12?

När är den där listan bra? Tänk om man får ett värde på f5.6 1/15? Hur gör man då??? Då funkar ju inte den skalan!

NiklasK skrev:
Vad betyder EV 12?
EV = Exposure value. Det är ett mått på ljus som t ex anges på många ljusmätare och en del, kanske främst äldre, objektiv. EV 12 vid ISO 100 motsvarar helt enkelt bländare 1 vid 1/4000.

NiklasK skrev:
När är den där listan bra? Tänk om man får ett värde på f5.6 1/15? Hur gör man då??? Då funkar ju inte den skalan!
För att kunna användas som pisces menade så måste den ju klippas i mitten så att man kan röra slutartiderna i förhållande till bländarna. Vid ett ljus motsvarande EV 13 får man förskjuta skalan så bländare 128 står mot 2 sekunder.

Vad betyder EV.?

På svenska exponeringsvärde!.

Ja jimh kan det här ,men det är inte så jäkla lätt att förklara.

Men har du fått värdena 5,6/15 så har du helt plötsligt Exponeringsvärdet 9 vid ISO 100 och därifrån kan alternativa bländar-slutartider väljas för skärpedjup.

Jag vet inte ,jag är en gammal man, kanske använder man inte sådana här grejer längre.

Mina gamla H-blad objektiv har dom här skalorna

Nu är det OS
ha dè...... .

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar