Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skakningsoskärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

Helgesson

Aktiv medlem
Visste inte var jag skulle placera denna fråga...så det fick bli här.

Finns det det någon nedre gräns i slutartid för att vara ganska säker på att inte skakningsoskärpa påverkar bilden?

var ute i skogen igår och lyckades komma en Hackspett in på livet...ca: 15 m. Tog ungefär 30 bilder...varav en blev ok...men suddig i mina ögon. Slutartid 1/160 bländare 6,3 inget stativ, lutade mig emot ett träd... Optiken var givetvis min nya Nikkor 80-200 2,8

jag är ganska säker på att det är jag själv som är orsaken...men ändå...nedre gräns för slutartid??

http://kent-helgesson.fotopic.net/p8253974.html

Den generella tumregeln är 1/småbildsbrännvidd.

Det betyder alltså att ett 200 mm-objektiv skulle behöva 1/200 sek. På din D100 blir det istället 1/300 sek eftersom den har mindre sensor och alltså behöver mer upplösning från optiken.

Men tumregler är tumregler. Det beror mycket på hur tränad du är, hur mycket kaffe du druckit och hur höga krav på skärpan du har.

Det kan förklara en del...men inte allt.
Jag är toknoga med att trycka av...smeka av...precis som i skytte...men i upphetsat tillstånd..typ ett mål som dyker upp plötsligt , kan det kanske vara lite si och så med avtrycket...

Men å andra sidan har jag tagit massor med bilder med 6-800 slutartid...som ändå blir oskarpa. Dessutom finns det bilder som jag tagit med 1/60 som är knivskarpa. Förmodligen är det i slutändan jag som är boven i dramat...men ibland fattar jag inte.

Känns en aning frustrerande när man införskaffat en glugg för 10tkr, som man vet är skitbra.

Jag tänker verkligen på det där med avtrycket...jag har vanan inne sen skyttet...
Ibland tvivlar jag på autofokusen...

1/800 sekund är ingen garanti för handhållna skarpa bilder om den småbildsekvivalenta brännvidden närmar sig 300 mm.

Fokuseringen är ju viktig också. Din hackspettsbild är ju urtypen för en bild som är svår att hantera med autofokus. Fokussensorn är ju ofta för stor för att kunna fokusera med större precision än t ex på fågelns bakkropp. Och det är ju inte tillräckligt nära för att få huvudet skarpt när det är såpass stor avbildningsskala.

var ute i skogen igår och lyckades komma en Hackspett in på livet...ca: 15 m. Tog ungefär 30 bilder...varav en blev ok...men suddig i mina ögon. Slutartid 1/160 bländare 6,3 inget stativ, lutade mig emot ett träd... Optiken var givetvis min nya Nikkor 80-200 2,8

jag är ganska säker på att det är jag själv som är orsaken...men ändå...nedre gräns för slutartid??

http://kent-helgesson.fotopic.net/p8253974.html [/B]

Grejen med hackspettar är att dom trummar på med rätt hyfsat varvtal om man säger. 1/160 del räcker inte på långa vägar om du vill ha hela jågeln skarp. JANNE

Jag tänkte faktiskt på det där med autofokusen just när jag stod där under trädet....testade därför med att fokusera manuellt...tog säkert 5-6 bilder med manuell fokus. Nu är det ju så att jag bär glasögon...och är väl inte helt hundra på att sökarglaset är inställt efter mina ögon...

Hur som helst så tror jag att det är träning som gäller...

Köpte samma optik och har liknande bekymmer. Det krävs mycket övning. Tex så tycker jag att det är svårt att ta skarpa bilder på folk inomhus med vanlig hembelysning. Det mesta handhållet blir oskarpt.

Helgesson skrev:
Jag tänkte faktiskt på det där med autofokusen just när jag stod där under trädet....testade därför med att fokusera manuellt...tog säkert 5-6 bilder med manuell fokus. Nu är det ju så att jag bär glasögon...och är väl inte helt hundra på att sökarglaset är inställt efter mina ögon...

Hur som helst så tror jag att det är träning som gäller...

Det är i såna här lägen som ett objektiv med Nikons VR rockar brallan av de som saknar VR...;)

Jag tror (som många andra här) att det är skakningsoskärpa från din sida som orsakat det suddiga i bilden. Om det skulle vara så att man tror att bilden är oskarp för att hackspetten rör sig för mycket är det bara att titta på något statiskt objekt i bilden, t.ex. trädstammen för att se om den är skarp. Om den är skarp är det inte din teknik det är fel på...utan fågelns.;)

Lycka till!

Häls Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar