Annons

Skakningoskärpa vid rally. Hjälp !

Produkter
(logga in för att koppla)

Favazza

Medlem
Precis varit ute för första gången och tagit på ett par vänner som kör rally. Hemma nu efter de första SS och bilderna är inget vidare bra.
Jag är novis och jag har ingen proffsutrustning bör tilläggas (ESO1000 + EF-S 55-250 4-5.6).

Hur undviker jag skakningsoskärpa på bilen när den börjar komma nära (kör utan stativ) ?
Jag panorerar och kör i P-läget (halvautomatiskt). ISO 200.

Ska ut om en timme igen och skulle behöva alla tips jag kan få.
Tack på förhand.

Intressant läsning. Tack för det.
Ska testa slutarprio istället.
Står vid en korsning som de kommer i ett antal gånger. Vet inte vad hastigheten kan vara, men jag får laborera lite...

Kollat på alla bilder nu, och måste säga att de första blev bättre :)

Tror jag körde för lång slutartid under den andra etappen. Den sista bilen jag tog på minskade jag tiden, och med facit i hand så blev det mer rätt. Skulle gjort det tidigare...

senaste gångerna jag pålat har jag kört med slutartid på runt 1/250 till 1/125, jag tror det är hyggligt lagom även om jag nog kan ta nått snäpp längre också..

kan tilläggas att jag brukar köra helt manuellt för att få så lika som möjligt varje gång.

de gångerna jag kört med slutarprio så har ljusmätningen lurats av framljusen på bilarna och då bländat ner med resultat att bilderna blivit ganska kraftigt underexponerade.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar