Annons

Skaffa studio - tips och råd uppskattas

Produkter
(logga in för att koppla)

LoveTu

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag ska skaffa studio hemma. Vill som minst kunna fota helkroppsporträtt. Har ungefär 5500:- att lägga på det. Paketet nedan är ihopsatt ifrån kaffebrus.com.

Vad tror ni om det?

Studioset 2 x 150Ws

Setet består av följande:

2st 150Ws-blixtar av metall
2st kraftiga stativ, max belastning 6 kg
1st 84cm vitt paraply
1st softbox 50 x 70 cm
1st radiosändare och mottagare för trådlös användning

Info om blixtarna:
150Ws
Steglös effektinställning mellan 1/8 till full effekt
Laddar på 0.5-1 sek
5600K
Synkkabel (6V - säkert för digitalkameror)
Inställningsljus - 75W

1 - à 3 395 kr

Bakgrundsstativset - Höjd 2.7m Bredd 3.6m
1 - à 1 395 kr
Vit (100% bomull) - 3 x 5 meter
1 - à 795 kr
Summa: 5 585 kr

Vid behov kan jag ju alltid kompletera med en tredje, kanske starkare, blixt efterhand, när jag får råd.

Så, vad säger ni? Är jag helt ute och cyklar, eller låter det som en bra start?
 
Som bakgrund verkar det som om du har valt tyg. Köp en papprulle istället. Tyget kommer att vecka sig och det är ett evigt strykande för att få bakgrunden slät. Det hjälper i och för sig om du har lite klämmor som kan spänna ut tyget.

Vit bakgrund är snyggt men en grå tror jag att du har större nytta av när du enbart har en bakgrund. Med hjälp av att belysa/inte belysa bakgrunden kan du få den ljusgrå till i princip svart eller i vart fall mörkaste grå.

Grå bakgrund tycker jag dessutom ger en varmare ton i bilderna. I mitt tycke en mer allround bakgrund.

Val av blixtar. Eftersom budgeten inte tillåter större utsvävningar, så får du helt enkelt lära dig hantera utrustning ordentligt. Principen är ju lika oavsett vilket fabrikat och modell av blixt som du köper men handhavandet varierar. Kan prylarna stå uppställda hela tiden, så håller Kaffebrusblixtarna hur bra som helst medan upp och ner så är det trevligare med t.ex. Elinchromes blixtar och tillbehör.

Lite klen styrka för helkropp. Det kan vara svårt att få en jämn och bra belysning över hela modellen.
 
Tack för ett bra svar. Tyg går då bort direkt, för att stryka det gillar jag inte.

Blixtarna kommer nog att vara på samma ställe hela tiden.

Att blixtarna var för klena gillar jag dock inte. Vad hade du rekommenderat, med tanke på budget?

Och borde jag helt enkelt inte kunna kompensera klena blixtar med lite högre ISO, säg 400?
 
Blixt

Jag var inne på samma banor som du och jag ångrar inte att jag köpte blixtrar HQ 300 för där får man 2 softboxar med i det paketet du får med är bara en softbox. Istället för att köpa allt på en gång så börja med blixtrar dom e ju det dyraste om du kan så börja med ett blixtpaket och ta bakgrund och ställningar senare man är som en fotograf man vill tyvärr bara ha mer och mer.
Som sagt jag ångrar mig inte och i hq paketet så får man riktiga bowens fattning och inga 10 cm std fattning . mycket fler riktiga tillbehör som man vill samla på sig senare tillfälle. och 150 w mmmm snarare räcker dom till poträtt 300w är helt bra att börja med anser jag ..... och iso 400 Jag kör allting i iso 100 om jag fotograferar ute och måste öka till 200 då ställer jag kameran på en benställning och ökar så kallde slutartiden för att inte få skakiga bilder.


Tack för ett bra svar. Tyg går då bort direkt, för att stryka det gillar jag inte.

Blixtarna kommer nog att vara på samma ställe hela tiden.

Att blixtarna var för klena gillar jag dock inte. Vad hade du rekommenderat, med tanke på budget?

Och borde jag helt enkelt inte kunna kompensera klena blixtar med lite högre ISO, säg 400?
 
Hmm ok.

Vilket är att föredra av dessa två? Måste erkänna att jag inte riktigt vet vad som är bäst, 2 softboxar eller 1 softbox + paraply. Sen ang. blixtmodell, vilken av nedanstående är bäst?

http://kaffebrus.com/studioset-2-x-300ws-640.html

2st Visico Excel 300+
2st Kraftiga stativ
2st Kraftiga softboxar 60 x 90cm
1st Transportväska för allt!
2st synksladdar & 2st nätkablar
1st Radiosändare med mottagare

http://kaffebrus.com/studioset-2-x-300ws-237.html

2st 300Ws studioblixtar från QH
1st kraftig softbox på 90x90cm med metalladapter (bajonettfäste) och dubbla diffusorer
2st rejäla stativ
1st vitt paraply
2st reflektorkåpor
1st radiosändare med mottagare för trådlös användning
 
blixt

Jag köpte HQ 300 först och 1 vecka senare så hade viscio en rea för 3995 så jag köpte detta set med så jag har båda och jag föredrar Viscio i första hand fast dom är 400 dyrare i botten så att säga.
bara se till att du får blixt som har serial nummer högre än 9 för dom har en nya teknik som är att dom är mindre känsligare för strömspikar och GLÖM inte man MÅSTE ha gjordade uttag när man kör studioblixtrar Garantin gäller inte i icke jordade uttag .

Jag ville att kaffebrus bytade ut 90cm 90cm softbox till en octabox 95 cm och det gjorde dom till mig :)
Och det var snällt av dem.




Hmm ok.

Vilket är att föredra av dessa två? Måste erkänna att jag inte riktigt vet vad som är bäst, 2 softboxar eller 1 softbox + paraply. Sen ang. blixtmodell, vilken av nedanstående är bäst?

http://kaffebrus.com/studioset-2-x-300ws-640.html

2st Visico Excel 300+
2st Kraftiga stativ
2st Kraftiga softboxar 60 x 90cm
1st Transportväska för allt!
2st synksladdar & 2st nätkablar
1st Radiosändare med mottagare

http://kaffebrus.com/studioset-2-x-300ws-237.html

2st 300Ws studioblixtar från QH
1st kraftig softbox på 90x90cm med metalladapter (bajonettfäste) och dubbla diffusorer
2st rejäla stativ
1st vitt paraply
2st reflektorkåpor
1st radiosändare med mottagare för trådlös användning
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.