Annons

Skaffa skrivare/scanner. Tips tack!

Produkter
(logga in för att koppla)

martinwennberg

Aktiv medlem
God dag!

Jag går i tankarna att skaffa skrivare och scanner.
Funderade först på en sådan multimaskin med både och men
vad jag förstår så är kvalitèn sisådär på dessa. Om skrivardelen
är bra så är scannern sämre och vice versa. Har jag förstått saken rätt?

Så jag eftersöker tips på skrivare och scanner. Jag har tänkt lägga max
7000-8000 på detta totalt.
Det jag vill göra är att skriva ut mina egna foton för att t.ex ställa ut.
Vad gäller scannern så har jag massor med gamla tidningar jag vill
spara digitalt.

Tack på förhand!
 
Den typen av skrivare/skanner som finns är oftast tänkta för kontorsmiljöer.
De skannar oftast endast A4. Många har dokumentmatare vilket är bekvämt för dokument.
Det är en god idé att ha en sådan här kontorskrivare också. De är billloigare i drift än fotoskrivare och bekväma att använda för att skanna fakturor och annat.

När det gäller utksrifter har de oftast endast 4 färger. De kan oftast också endast skriva ut i max A4.
Menar du allvar med att bilderna skall hålla att ställa ut skall du skaffa en fotoskrivare med 7-10 färger. De klarar upp till A3+ och ger klart bättre resultat. Både Canon och Epson har bra alternativ.
-för den typen av skrivare får du betala ungefär 6-7 tkr.
Själv skulle jag i din situation för tillfället valt Epson P-600 för cirka 5 500 kr.

Som skanner är jag själv väldigt nöjd med Canoscan 900F MKII som kostar runt 2 tkr.
Duger för allt mellan tidningsartiklar och diabilder. Inte världsbäst men ger ett bra resultat också med dia och negativ. Fullt godkänt resultat.
Har haft betydligt dyrare skanners tidigare som presterat klart sämre. Den här kostade 1/3-del och ger resultat som är minst dubbelt så bra.

Så med en budget på 8 000 kan du nog få ihop paketet.
 
Instämmer med Mats åsikter.

En fördel med att separera scanner och skrivare är att om verksamheten med utställning av foton expanderar och du kanske också säljer printar så kan du med tiden uppgradera fotoskrivaren utan att behöva tänka på skannern.Tekniken utvecklas och blir allt bättre.

När det gäller skanner så är det nog så att om behovet är att skanna gamla tidningar så räcker den modell som Mats föreslår utmärkt, kvalitén på skannern är ändå väsentligt bättre än dina original så det kommer sannolikt inte finnas något behov av uppgradering av en skanner i framtiden.

Ett alternativ är att helt hoppa över skannern - med lite pillande kan du säkert sätta upp din digitalkamera på stativ och fotografera av dina gamla tidningar. Kan sannolikt bli tillräckligt bra. Det finns ganska många trådar och artiklar om hur man fixar till belysning mm. När man väl riggat det så blir arbetsflödet väldigt snabbt.
 
Min fråga är om du tycker det är värt att skriva ut själv? Jag har istället kommit fram till att det är billigare att skicka in för utskriften, jag använder oftast fujidirekt vilket är tillräckligt för min nivå, det verkar också som man får olika typer av rabatter från dem, så jag brukar beställa när det är 50% på utskrifterna, antar att det är betydligt billigare än papper och bläck samt att jag kan beställa så stora utskrifter jag vill ha.
För mig så var det ofta någon färg som var slut eller intorkad de få gånger jag skulle skriva ut, senaste utskriften var nog för 5 år sedan. Köpte en ny skrivare/scanner på nyårsrea för en tre år sedan, den står fortfarande i sin kartong. Jag funderar istället på att lämna bläckskrivare och köpa en multiskrivare i Laser/Scanner istället, min laserskrivare har jag använt regelbundet och det är låg kostnad per utskrift, dock inte foto
 
En bra fotoskrivare klår allt annat som finns på marknaden. Den ger större färgrymd och högre upplösning samt bättre färger som håller betydligt längre än något annat alternativ.
Att slå till när Fuji direkt har specialrabatt säger mer om fotografen än om deras kvalité.
Jag har också provat utksirifter på gammalt kemiskt fotopapper. Crimson levererade en kalender jag gjort för min fru på detta papper. Så väldigt mycket 90-tal var min slutsats.Håller sig inte plan och upplösningen är ganska usel.
En bra printer ger idag utskrifter som uppskattas till att hålla i 200 år+.
Fotopapper håller runt 30 år.
Betydelselöst säger många för då är jag ändå död. Samtidigt är många familjer stolta över gamla oljeproträtt målade för 500 år som visar mäktiga gamla släktingar.
Att skriva ut själv ar att ha koll på kedjan. Det handlar inte bara om kronor och ören.
Det är en hög tröskel för att lära sig konsten. Det kostar bläck och papper.
Fast när man väl kommit över den är det nog något man inte vill lämna.
För mig är en bild endera refuserad eller så hamnar den på papper.
För mig är inte fotograferingen och dess workflow avslutat förrän de bästa bilderna har skrivits ut och lagrats.
 
Jag skulle vilja påstå att der räcker med en scanner för ca 700:-, såsom Canon Lide120 om det bara är tidningssidor, eller likvärdigt, som skall scannas. Då har du en ganska rejäl slant kvar till skrivaren.

Kan du tänka dig en begagnad skrivare, så kan du få en väldigt bra skrivare för de pengarna. Då och då dyker till exempel Epson 4880 upp som begagnade. Även större varianter med motsvarande bläcksystem dyker upp här på FS och på blocket. Med 7 000:- i budget kan du få ett bra exemplar inklusive nya patroner.
 
Att slå till när Fuji direkt har specialrabatt säger mer om fotografen än om deras kvalité.

Nu tar du väl i onödigt mycket? Han skrev ju uttryckligen att han tyckte kvalitén var tillräckligt god för hans behov. Andra kan förstås ha andra krav.

Det går inte att komma ifrån att rent ekonomiskt blir utskrift på labb oftast det optimala.

För egen del skriver jag ut ibland - långt ifrån alla bra bilder - och då på egen skrivare. Jag tycker det är riktigt kul att se bilden hamna på papper. Det känns som man verkligen har skapat något "helt själv" när man har tagit hand om hela processen själv.

För mig är foto en hobby och pris och resultat är sekundärt. Det är processen i sig som ger mig min "kick". Skulle jag livnära mig på det här så skulle jag säkert sätta mig ner och räkna noggrant på alla alternativ innan jag bestämde mig.
 
Nu tar du väl i onödigt mycket? Han skrev ju uttryckligen att han tyckte kvalitén var tillräckligt god för hans behov. Andra kan förstås ha andra krav.

Det går inte att komma ifrån att rent ekonomiskt blir utskrift på labb oftast det optimala.

För egen del skriver jag ut ibland - långt ifrån alla bra bilder - och då på egen skrivare. Jag tycker det är riktigt kul att se bilden hamna på papper. Det känns som man verkligen har skapat något "helt själv" när man har tagit hand om hela processen själv.

För mig är foto en hobby och pris och resultat är sekundärt. Det är processen i sig som ger mig min "kick". Skulle jag livnära mig på det här så skulle jag säkert sätta mig ner och räkna noggrant på alla alternativ innan jag bestämde mig.

Det kanske du tycker- Fast det är stor skillnad mellan att köpa en utksrift på kemiskt papper och en utksrift gjord med dagens moderna bläckstråleskrivare.
Det gäller både livslängd, färgrymd och detaljskärpa.
Varför ser vi aldrig kända fotografer som ställer ut använder kemiskt papper?
Fine art prints görs idag med en modern bläckstråleskrivare av det enkla skälet att när man jämför dem sida vid sida är det en stor skillnad i kvalitet.
Dessutom kan vi använda en mängd olika papper som ger olika resultat fast alla med en livslängd som är 7-8 gånger bättre än vad en en Fuji print på kemiskt papper kan leva upp till.
Åtminstone jag har skannat och uppskattat bilder av mina släktingar som är nu över hundra år gamla. Bilder som berättat något för mig om mina förfäder. Jag har beundrat dessa okända fotografers jobb som var otroligt bra för att vara gjort för så länge sedan.
JAg tror inte alla mina utksrivna bilder kommer att finnas kvar om 200 år. Fast kanske några gör det och visar denne någons farfarsfarfarsfar och hans gamla BMW elller hans hund.
Bilder har ett vbärde och ju äldre de blir detso mer ökar deras värde. För de berättar historien om en svunnen tid och förklarar var vi kommer ifrån.
Hade alla mina förfäder köpt en Fuji print när det var specialerbjudande skulle jag aldrig kunnat skanna och bevara dessa gamla bilder. Då hade de varit blekta och för länge sedan hopplöst förlorade bilder.
Så besitter man kunskap inom området är det inte betydelslöst om hur man skriver ut sina bilder.
Man kan givetvis köpa en bra utskrift av någon som Crimson eller man kan ha egen skrivare och sköta det själv. Det senare är säkert den dyraste metoden men ger en också full kontroll från bild till färdig utskrift.
Så att ha pris som kreteria för vad man köper är inte särskilt smart och säger mer om en persons okunskap än om hans smartness när det gäller att välja logiskt. Precis som med mycket annat får man när det gäller utksrifter vad man är beredd att betala för.
Så jag tycker inte jag tar i för mycket. Denna jakt på det billiga har lett oss helt fel när det gäller så mycket. När skall vi lära oss att att ta in kvalité i ekvationen?
 
Det kanske du tycker- Fast det är stor skillnad mellan att köpa en utksrift på kemiskt papper och en utksrift gjord med dagens moderna bläckstråleskrivare.

Jo, det är väl så ett forum funkar, var och en tycker sitt! :)

Jag använder själv skrivare och beställer aldrig via lab.

Jag har dock full förståelse för de som använder lag. Det kan finnas massor av skäl. Det är billigare, enklare, man har inte pengar till investeringen som en skrivare är, man har inte plats för en skrivare som klarar de format man önskar, etc, etc.

Jag vill inte ifrågasätta din argument, jag delar dem! Det jag anmärkte på var att du nervärderade en person bara för att han valt en viss metod för att få sina bilder på papper. Det är inte likt dig! :)

No big deal,.

God kväll!
 
Jo, det är väl så ett forum funkar, var och en tycker sitt! :)

Jag använder själv skrivare och beställer aldrig via lab.

Jag har dock full förståelse för de som använder lag. Det kan finnas massor av skäl. Det är billigare, enklare, man har inte pengar till investeringen som en skrivare är, man har inte plats för en skrivare som klarar de format man önskar, etc, etc.

Jag vill inte ifrågasätta din argument, jag delar dem! Det jag anmärkte på var att du nervärderade en person bara för att han valt en viss metod för att få sina bilder på papper. Det är inte likt dig! :)

No big deal,.

God kväll!
Det var aldrig min mening att nedvärdera någon. Inte mer än att visa på att okunskap ofta leder till dåliga val.
Nu är väl just folks prisfokus något som ofta får mig att se rött. Det är en av anledningarna att vi kommer ha svårt att få stopp på miljöförstörelsen som vi vet pågår. Eller gör djur far illa på grund av att vi gärna köper billigt när vi köper kött och så vidare.Om jag gjorde ett övertramp där så ber jag om ursäkt.
 
Får väl försvara mitt inlägg :). Jag ville bara belysa möjligheten att skicka in bilderna för utskrift. Även där finns det bättre eller sämre val, som sagt för mitt behov så har jag valt ett billigt, som jag är riktigt nöjd med. Även de förstorningar jag gjort för andra i vanliga förstoringar eller i bokform har varit uppskattade, tex från bröllop och dop mm.

Jag använder den digitala bilden, det är den som är mitt huvudobjekt för visning som komplement så kan man skriva ut för olika anledningar, och i olika former. Men det är inte alla som behöver eller inte ens ser någon skillnad mellan olika utskriftssätt
 
Tack så mycket för goda råd och den den intressanta diskussion det blev
av det hela!=) Är inte inne på Fotosidan så ofta, därför det tar ett tag innan jag svarar.
Det lutar åt att det blir en Epson P600. Även om jag aldrig skrivit ut en enda
bild tidigare sedan jag blev fotointresserad så är det något i det där med
att vara delaktig i hela kedjan som lockar. Från att ta själva bilden till
att stå där med den i egna händer. Då tänker jag att jag vill ha bra grejer
till det istället för att köpa något budget jag ändå kommer uppgradera
senare. Lite så har jag gjort med mina kameror, från Nikon J1 till D5200
och nu till D7200 på några få år.
Vad gäller scanner ska jag fundera lite mer på det. Vill som sagt kunna scanna
in lite gamla tidningar men även gamla framkallade foton.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.