Nu tar du väl i onödigt mycket? Han skrev ju uttryckligen att han tyckte kvalitén var tillräckligt god för hans behov. Andra kan förstås ha andra krav.
Det går inte att komma ifrån att rent ekonomiskt blir utskrift på labb oftast det optimala.
För egen del skriver jag ut ibland - långt ifrån alla bra bilder - och då på egen skrivare. Jag tycker det är riktigt kul att se bilden hamna på papper. Det känns som man verkligen har skapat något "helt själv" när man har tagit hand om hela processen själv.
För mig är foto en hobby och pris och resultat är sekundärt. Det är processen i sig som ger mig min "kick". Skulle jag livnära mig på det här så skulle jag säkert sätta mig ner och räkna noggrant på alla alternativ innan jag bestämde mig.
Det kanske du tycker- Fast det är stor skillnad mellan att köpa en utksrift på kemiskt papper och en utksrift gjord med dagens moderna bläckstråleskrivare.
Det gäller både livslängd, färgrymd och detaljskärpa.
Varför ser vi aldrig kända fotografer som ställer ut använder kemiskt papper?
Fine art prints görs idag med en modern bläckstråleskrivare av det enkla skälet att när man jämför dem sida vid sida är det en stor skillnad i kvalitet.
Dessutom kan vi använda en mängd olika papper som ger olika resultat fast alla med en livslängd som är 7-8 gånger bättre än vad en en Fuji print på kemiskt papper kan leva upp till.
Åtminstone jag har skannat och uppskattat bilder av mina släktingar som är nu över hundra år gamla. Bilder som berättat något för mig om mina förfäder. Jag har beundrat dessa okända fotografers jobb som var otroligt bra för att vara gjort för så länge sedan.
JAg tror inte alla mina utksrivna bilder kommer att finnas kvar om 200 år. Fast kanske några gör det och visar denne någons farfarsfarfarsfar och hans gamla BMW elller hans hund.
Bilder har ett vbärde och ju äldre de blir detso mer ökar deras värde. För de berättar historien om en svunnen tid och förklarar var vi kommer ifrån.
Hade alla mina förfäder köpt en Fuji print när det var specialerbjudande skulle jag aldrig kunnat skanna och bevara dessa gamla bilder. Då hade de varit blekta och för länge sedan hopplöst förlorade bilder.
Så besitter man kunskap inom området är det inte betydelslöst om hur man skriver ut sina bilder.
Man kan givetvis köpa en bra utskrift av någon som Crimson eller man kan ha egen skrivare och sköta det själv. Det senare är säkert den dyraste metoden men ger en också full kontroll från bild till färdig utskrift.
Så att ha pris som kreteria för vad man köper är inte särskilt smart och säger mer om en persons okunskap än om hans smartness när det gäller att välja logiskt. Precis som med mycket annat får man när det gäller utksrifter vad man är beredd att betala för.
Så jag tycker inte jag tar i för mycket. Denna jakt på det billiga har lett oss helt fel när det gäller så mycket. När skall vi lära oss att att ta in kvalité i ekvationen?