Annons

Skaffa ny kamera, 450 eller 500 eller nått annat?

Produkter
(logga in för att koppla)

mikaelvoss

Aktiv medlem
halloj på er.

Efter en smärre olycka med min eos 400D så ansåg försäkringsbolaget att dom ville lösa in den istället för repa. Så nu står jag ju inför valet vilken kamera jag ska ha nu.

Jag misstänker att det är 450 som blir den dom erbjuder på försäkringen. Men vad är skillnaderna om jag skulle uppgradera till tex 500 i samma veva? Är det värt mellanskillnaden? För och nackdelar?

Eller ska man slänga ett öga på någon annan kamera också?
 
Om du tittar på dpreviews recension av 500D så listas skillnaderna mot 450D tydligt.
Dom "stora grejjerna" för mig är filmning och den bättre displayen.

Vill du uppgradera litegrann så titta på Nikon D90.

Vill du uppgradera mycket så titta på 7D.
 
Tack för tipset om dpreviews. Satt å gluttade på lite olika kameror där.

Var även till butiken idag och klämde på lite olika kameror. Kom ju på först då att varken minneskort eller batteri från den gamla kameran kommer att passa i en ny så jag är ju faktiskt "fri" att välja mellan märkena då faktiskt.

Efter att ha klämt å känd och diskuterat med killen i butiken så känns det som att jag troligen ligger å väger mellan eos 500 samt nikon D5000. Nikonkameran kändes väldigt bra i handen och deras 18-105 objektiv tror jag är bättre än canons 18-55. Nackdelen är ju då att den blir större såklart... och tyngre. Iom att jag gärna vill ha med kameran på alla mina äventyr så har jag värderat vikt och storlek rätt högt också. Så nu har jag ett himla huvudbry ;-)

Han i butiken berättade även att dom hade en kille från sony där nyligen som visade upp 2 nya systemare från dom som låg i ungefär samma prisklass också som han tyckte kändes väldans bra också. Nackdelen då är ju att de dröjer upp till en månad innan dom kan börja beställa hem dom... och det är tråkigt att vara utan kamera kan jag säga.

När jag gluttade på jämförelsen där dom ställt D90 mot D5000 verkade dom rätt lika faktiskt rent specifikationsmässigt.
 
Nikonen verkar vara en trevlig kamera - och för ovanlighetens skull ligger dom och Canon och konkurrerar med väldigt likvärdiga kameror här (alltså 500D mot D5000). Nikon har återigen gjort en "first" genom att göra skärmen vinklingsbar, något som oavsett vad oldschool-proffs säger kan vara riktigt användbart i Liveviewsammanhang. Canon 500D ståtar å andra sidan med nya generationens 920.000-pixelskärm (som D90), och dessutom 3tum stor. Dom skärmarna gör det enklare bedöma bildens kvalitet direkt. Det är en ganska stor skillnad för en del.

Svårt val. Lycka till :)
 
Ja jag har några bekanta som kör med nikon kameror och i regel tycker jag deras bilder blir väldigt fin skärpa på. De är nått jag saknat på canonen (hade 400 tidigare alltså), vilket säkert till stor del kan bero på deras 18-55 objektiv.

Ska jag vara ärlig så är skärmen inte så viktig för mig. Man har fått in vanan att använda sökaren. Dock så värdesätter jag nog att man kan vinkla skärmen och köra direktvisning då jag ibland ställer mig och håller kameran så högt de bara går. Inte så fel att då kunna se på skärmen vars man vinklat kameran. Att en sådan skärm har hög upplösning känner iallafall inte jag vara av stor vikt. Ska man kolla på bildkvalitén gör man de i datorn. Tar hellre en bild extra om jag är osäker på kvalitén. Sen att man misslyckas ändå emellanåt... ja de får man väl ta som träning och tänka på de nästa gång.
 
Allt beror på vad man skall göra med kameran. Alla föreslagna hus är i min mening "innomhus hus" som har problem med tunga objektiv och eller stora blixtar. Vill man byta upp sig så skulle jag rekomendera D300, 40D, 50D, 7D eller liknande, men kör man aldrig med stora tillbehör och/eller har små händer, inte behöver damm eller fukttätning och är i behov av filmfunktion så kan självklart 500D och D5000 vara alternativ. D7 ger både robusthet, film och snabbhet - nackdelen är ett lätt orimligt pris för en crop kamera, men D300s är inte så mycket billigaer så kanske är det rimligt ändå?

Vinklingsbara skärmar gick sönder på videokameror så det lär de göra på DLSR också om man använder dem ute i verkligheten.
 
bengt: Visst är det så. Fram tills nu har jag kört med en EOS 400D som fått följa med överallt, å med de menar jag från lerhål till sandstränder och den har överlevt (oftast iallafall). Så jag vill ha en kamera som kan vara en värdig ersättare för den.

Jag har tyvärr ingen stor budget för kameraköpet vilket gör att jag prismässigt får begränsa mig till 500D och D5000 prisklassen. Brukar inte ha tillbehör på kameran så det är bra om grejerna som sitter är dugliga iallafall.

Visst, film är kul men inget man kommer att använda för kvaliténs skull.

En vinklingsbar skärm är såklart mer känslig än "inbyggd", men jag vet inte hur mycket jag kommer att använda den i utfällt läge. Kommer som sagt troligen mestadels köra genom sökaren.

Tack för tipsen, alltid bra att få disskutera genom grejer så man får sig en tankeställare hur man själv vill ha det igentligen. Tacksam för mer också.
 
Äh, XXXD är inga inomhushus, det är snnerligen kompetenta hus fyllda med teknologi som skulle militärklassats under kalla kriget. Min hänger med överallt och hade den haft vikbar display hade den hållt i ur och skur precis som på min gamla superzoom Canon S3IS. Framförallt är XXXD mindre och smidigare att bära med sig. Själv ska jag tyvärr gå upp i storlek men synnerligen motvilligt och av helt andra skäl än den s.k vädertätningen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.