Annons

Skaffa korrektionslins, eller...

Produkter
(logga in för att koppla)

vaktmästaren

Aktiv medlem
Vi är många, vi som fotograferar och bär glasögon! Själv har jag burit glasögon i snart 60 år, kors vad tiden går(!), och jag behåller dem på även när jag fotograferar. Jag är närsynt men det har egentligen inte med frågan att göra.
På min kamera, EOS 7D, kan jag justera sökarens dioptriinställning -3,0-+1,0 dpt. För en tid sedan skaffade jag nya glasögon och när jag nu justerar sökaren efter dessa så märker jag att justeringen går i botten. I detta läge tycker jag visserligen att fokuspunkterna är skarpa, men eftersom inställningen har ”bottnat” så vet jag ju inte om jag hade behövt justera liiite till! ;-) Samma ”fenomen” som när man fokuserar manuellt, man vrider till det ser skarpt ut, sedan lite till för att kolla om det kanske blir ännu skarpare, och sedan tillbaka till första läget igen.
Så frågan är om jag skulle tjäna något på att skaffa en korrektionslins till sökaren och på så sätt kanske få större justeringsintervall? Eftersom jag är närsynt och mina glasögon är minus, ska jag i så falla köpa en korrektionslins för plus eller minus?
Att ta av glasögonen när jag fotar känns inte som något alternativ, för jag vet inte var jag ska göra av dem.

Gå in i en butik som säljer 7D och korrektionslinser och prova i verkligheten.

Petter ...

Jag försökte det med Scandinavian Photo här i Malmö. Men de hade inte en enda korrektionslins på lager och verkade inte heller intresserade av att ta hem så jag kunde prova. Då var jag tvungen att beställa/köpa en först.
Jag tyckte det var dålig service av dem!
Däremot har Cyber ett antal olika på lager, men det är lite långt till Umeå från Malmö bara för en sån sak. ;-)

Då får du väl köpa hem flera olika.
Prova och se hur det blev
Och skicka tillbaka de som du inte ville ha (allihop?)
Det är ju öppet köp som gäller även på nätet

Petter ...

Men om du har glasögonen på och de ger dig fullgod syn ska du väl inte behöva ändra något på sökaren?

Det är ju helt upp till dig, men om du inte kör manuell fokus och fokuspunkterna är skarpa så kanske det räcker. Men som någon annan sa innan mig, beställ några stycken och skicka tillbaks om du inte vill ha.
Själv tycker jag att det är jobbigast att man måste trycka sönder bågarna för att kunna se hela sökarbilden, avståndet gör att man inte ser hela bilden ordentligt.

/Hannes

Jag kan inte titta i sökaren genom mina brillor, det känns bara helt fel. Däremot funkar det helt okej att sätta kameran till ögat ovanför glasögonen. Dock är jag nu vid sista snäppet på korrigeringsskruven, så det blir väl snart till att ändra taktik antar jag.

/K

Som jag skrev så är jag närsynt.
Jag är också närsynt. Har alltid använt glasögon när jag fotograferar, har aldrig haft anledning att ändra dioptriinställningen i sökaren eftersom mina glasögon korrigerar mitt synfel. Om du inte ser skarpt i sökaren med glasögon så är det nog något fel på dina glasögon. Du kanske ska ta med kameran till din optiker och be om råd?

Vi är många, vi som fotograferar och bär glasögon! Själv har jag burit glasögon i snart 60 år, kors vad tiden går(!), och jag behåller dem på även när jag fotograferar. Jag är närsynt men det har egentligen inte med frågan att göra.
På min kamera, EOS 7D, kan jag justera sökarens dioptriinställning -3,0-+1,0 dpt. För en tid sedan skaffade jag nya glasögon och när jag nu justerar sökaren efter dessa så märker jag att justeringen går i botten. I detta läge tycker jag visserligen att fokuspunkterna är skarpa, men eftersom inställningen har ”bottnat” så vet jag ju inte om jag hade behövt justera liiite till! ;-) Samma ”fenomen” som när man fokuserar manuellt, man vrider till det ser skarpt ut, sedan lite till för att kolla om det kanske blir ännu skarpare, och sedan tillbaka till första läget igen.
Så frågan är om jag skulle tjäna något på att skaffa en korrektionslins till sökaren och på så sätt kanske få större justeringsintervall? Eftersom jag är närsynt och mina glasögon är minus, ska jag i så falla köpa en korrektionslins för plus eller minus?
Att ta av glasögonen när jag fotar känns inte som något alternativ, för jag vet inte var jag ska göra av dem.

Gå in i en butik och prova en kamera som har större +/- omfång. Om det finns.

Jag är också närsynt. Har alltid använt glasögon när jag fotograferar, har aldrig haft anledning att ändra dioptriinställningen i sökaren eftersom mina glasögon korrigerar mitt synfel. Om du inte ser skarpt i sökaren med glasögon så är det nog något fel på dina glasögon. Du kanske ska ta med kameran till din optiker och be om råd?

Mina glasögon är progressiva och jag har nyligen, för en vecka sedan, varit och provat ut nya, Det är dem jag använder nu, alltså sprillans nya. Jag ser perfekt med dem, men det behövdes en liten justering av kameran jämfört med de gamla glasögonen. Eftersom min optiker också fotograferar och använder glasögon så pratade vi en del om problemet med glasögon på/av vid fotandet. Optikern använder alltid på-varianten och han har också hamnat i ungefär samma läge som jag, dvs. att kamerans dioptriinställning inte räcker till längre. Han säger att så gott som alla som använder glasögon vid fotografering behöver justera sökaren, men många känner inte till det och får därför ofta "oskarpa" bilder.*
Jag testade förresten med mina terminalglasögon och kameran inställd för mina vanliga glasögon. Mycket suddig sökarbild. Naturligtvis! Terminalglasögonen är ju optimerade för ett synavstånd på cirka 50-60 cm.
* Jag menar vid manuell fokusering.

Han säger att så gott som alla som använder glasögon vid fotografering behöver justera sökaren, men många känner inte till det och får därför ofta "oskarpa" bilder.*
* Jag menar vid manuell fokusering.
Låter lite märkligt eftersom vi är ganska många som fotograferade med glasögon utan att ha några problem även på den tiden då det inte fanns autofokus.

Och även i dag är sökarbilden på min kamera skarpast om dioptriinställningen är på noll.

(Skulle jag använda mina terminalglasögon blir det förstås en helt annan sak.)

Låter lite märkligt eftersom vi är ganska många som fotograferade med glasögon utan att ha några problem även på den tiden då det inte fanns autofokus.

Och även i dag är sökarbilden på min kamera skarpast om dioptriinställningen är på noll.

(Skulle jag använda mina terminalglasögon blir det förstås en helt annan sak.)

Hur vet du förresten att den är på noll? På min kamera finns det såvitt jag vet inget särskilt markerat nolläge för inställningsvredet, klickläge, typ.

På mina kameror (Canon) är det tydligt markerat. Att inte ha någon sådan markering låter väldigt opraktiskt.

Jaha! På min 7D ser jag nu vid närmare titt att att en "pigg" på justeringsratten är lite grövre/bredare jämfört med de andra "piggarna". Den markerar tydligen nolläget! Jag har suttit en stund nu och justerat fram och tillbaka för att försöka finna läget där jag upplever fokuspunkterna som skarpast, och det visar sig att det blir i närheten av "nolläget"! Och det är där jag hamnar vid justeringen +/- någon "pigg".
Anledningen till att det blev lite tokigt när jag justerade efter mina nya glasögon var nog att jag gjorde justeringen sent på kvällen och både jag och ögonen nog var lite trötta. ;-)

Men den piggen kunde dock varit tydligare markerad med t.ex. ett litet vitt streck. Typ.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto