Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skadade gängor på objektiv ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik H

Aktiv medlem
Jag hade en sagolik tur för ett tag sedan när jag var ute och körde bil. Hade Eos5:an och mitt 300/4L liggande i sätet när jag plötsligt blev tvungen att bromsa lite hårdare än vanligt.

Kameran gick i golvet men klarade sig ganska bra, det ända problemet var att gängorna i fronten på objektivet fick en smäll.

Nu kan jag inte använda filter längre,( sparar ju förvisso lite pengar,ø72 mm) och funderar på om man ska laga den eller ej.Det känns som om det kan kosta lite flis, är det någon som gjort nått liknande och har nån aning, kan det funka med hemförsäkringen månde ?

Fredrik H skrev:
Jag hade en sagolik tur för ett tag sedan när jag var ute och körde bil. Hade Eos5:an och mitt 300/4L liggande i sätet när jag plötsligt blev tvungen att bromsa lite hårdare än vanligt.

Kameran gick i golvet men klarade sig ganska bra, det ända problemet var att gängorna i fronten på objektivet fick en smäll.

Nu kan jag inte använda filter längre,( sparar ju förvisso lite pengar,ø72 mm) och funderar på om man ska laga den eller ej.Det känns som om det kan kosta lite flis, är det någon som gjort nått liknande och har nån aning, kan det funka med hemförsäkringen månde ?

Ring ditt försäkringsbolag. Min dotter (8 år) lånade pappas Olympusdigital & råkade drämma den i väggen. Optiken lossnade & slutaren fick sig en knäck, reparationen kostade 3900 kronor men min hemförsäkring (allrisk) täckte det hela. 1200 kr i självrisk var det enda jag behövde betala.

Som sagt kolla med försäkringsbolaget.

Tipset om hemförsäkringen bör ju utredas först men om inte det går vägen så kan du nog knixa ut gängorna med en tång så ringen blir någorlunda rund och sen vålda på ett gammalt filter med uttaget glas. Sen har du nya fräscha filtergängor att använda.

På ett tele bör det inte ge vinjettering med dubbla filter, men det kan vara värt att testa först.

Jim!

Nu måste jag gå ifrån ämnet här! Jag ser att din signatur också har slutat att vara en klickbar länk. Hände det helt spontant, som med min signatur? Har någon en aning om vad som har hänt? Stöds inte vB-koder i signaturen längre?

Har jag haft en signatur? Det var mer än jag visste. För mig ser allt ut som vanligt.

jimh skrev:
Tipset om hemförsäkringen bör ju utredas först men om inte det går vägen så kan du nog knixa ut gängorna med en tång så ringen blir någorlunda rund och sen vålda på ett gammalt filter med uttaget glas. Sen har du nya fräscha filtergängor att använda.
Det är nog bra att använda en läderbit mellan tång och gängor isåfall...

jimh skrev:
Har jag haft en signatur? Det var mer än jag visste. För mig ser allt ut som vanligt.

hmm, nu försvann den. kan det vara min dator som har tuggat syra? märkligt. men min signatur ser fortfarande skum ut va?

jimh skrev:
du nog knixa ut gängorna med en tång så ringen blir någorlunda rund och sen vålda på ett gammalt filter med uttaget glas. Sen har du nya fräscha filtergängor att använda.

japp..stötte till en step-up ring..det gick att fixa med tången..lite trög blev den, men det fungerar :)

Slutet gott allting gott..

Jag tog tången och bröt lite, och vips så funkar det nästan perfekt. Körde lite med spetsen på en morakniv i gängorna och tog bort eggen som blev efter tången, och nu så passar filtrena igen.

:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar