Annons

Skadad sensor, pixelfel?

Produkter
(logga in för att koppla)

aros_axa

Aktiv medlem
Har ett litet problem med min K100D.

Har upptäckt att det är en grupp på 3-4 pixlar som är "döda" på sensorn. De är till färgen gul-röda och sitter (naturligtvis!) mitt i bilden/sensorn.

Det lustiga är att de syns i FastStone men i Bridge så är de inte med. Kan det vara att Bridge "filtrerar" bort dem?

Hur som helst, finns det något sätt att på ett säkert sätt veta att pixlarna är döda innan jag skickar in kameran?

Och, hur är det med Pentax-garantin vad gäller döda pixlar?

Tillägg: märkte nu att vid konvertering till jpeg så försvann de "döda" pixlarna.

Frågetecknen hopar sig...
 
Har samma problem på min K10D... började med en vit pixel nästa i mitten och 1-2 som är lite gröna i tonen.

Dom kan fixa hos Pentax - genom att "maska" bort dom på sensorn. Jag förstod inte riktigt, men finns visst pixlar att "ta ifrån" som inte är aktiva (om jag förstod det hela rätt).

Jag har inget direkt problem med det. Är det en bild som ska användas så plockar jag bort pixlarna och är det en webbild som ska minskas så försvinner dom vid jpg-komprimeringen.
 
aros_axa skrev:
Har ett litet problem med min K100D.

Har upptäckt att det är en grupp på 3-4 pixlar som är "döda" på sensorn. De är till färgen gul-röda och sitter (naturligtvis!) mitt i bilden/sensorn.

Det lustiga är att de syns i FastStone men i Bridge så är de inte med. Kan det vara att Bridge "filtrerar" bort dem?

Hur som helst, finns det något sätt att på ett säkert sätt veta att pixlarna är döda innan jag skickar in kameran?

Och, hur är det med Pentax-garantin vad gäller döda pixlar?

Tillägg: märkte nu att vid konvertering till jpeg så försvann de "döda" pixlarna.

Frågetecknen hopar sig...

Det är vanligt att RAW-omvandlare "hoppar över" de döda pixlarna och därför försvinner de när man omvandlar till JPEG. Pentax kan koppla ur dem på sensorn så de inte syns alls. Är det väldigt många så kan Pentax byta ut sensorn, men detta är ovanligt. I de allra flesta fall gör de en urkoppling.
 
Hm, det kanske är lika bra att låta bli att skicka in iom att pixlarna endast "kopplas ur". Gör ju ingen skillnad, egentligen. Dessutom blir man ju av med kameran i några veckor vilket man helst (alltid?) vill undvika.
 
Om den RAW-omvandlaren man använder hoppar över döda pixlar (vilket många gör, men inte alla), så finns det egentligen ingen anledning till att skicka in kameran - såvida man inte kör med JPEG direkt i kameran för där riskerar de att synas.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.