Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska till london. Kan inte välja vad jag skat ta med..

Produkter
(logga in för att koppla)

sjohan

Aktiv medlem
Hejhej,
Nu på lördag åker jag och min tjej till London för en liten minisemester på 4 dagar. Målet med resan är typiskt superturistande. Vi ska till alla klassiska turistfällor. Towern, british museum, bigben, madam tussauds, harrods och mycket mer. Det ska blir jätteskoj. Men nu så håller jag på att packa.

Vad ska man ha med sig. Just nu har jag bara lagt ner mitt kamerahus, Canon EOS 400D och mitt sigma 18-50 f2.8 och extrabatteri och ett 2gb minneskort.

Tror ni man ångrar om man inte tar med telet? Jag har ett sigma 70-200 f2.8 och en fast sigma 30 f1.4. Orsaken att jag tvekar är för att jag enbart får ha med mig handbagage så det är lite platsbrist men inte så att det inte går att lösa.

Har aldrig gett mig på stadsfotografering på detta sättet så jag tänkte att jag frågar er ;)

Tacksam för svar
Mvh Johan

Jag var i London och fotade i November med min 350D. Jag hade med mig 17-40 och 70-200 4L och jag använde 17-40 för 90% av mina bilder. De 10% som togs med 70-200 blev i och för sig väldigt bra men du klarar dig bra utan telezoom.

Hej!

He, he.. jag kommer precis från London.. och hade med mig på normalzoomen och telen.. hmm.. Tänk på 4 dgr och hinna med en massa turistande.. det blir långa dagar och telen kan bli tung att släpa på då.. Jag själv bar runt en hel dag på min utrustning på Oxford street.. Den kändes tung på slutet kan jag lova.. och hann inte ens använda den..

Jag tror du klarar dig med bara normalzoomen.. helt enkelt av den anledningen att du kommer ha så fullt upp med att se stan så koncentrera dig på turistbilderna.

Ha en jättetrevlig helg i London, denna underbara stad och njut av den.. Har du tur, så är det varma vädret kvar, som kom igår.. och då gäller det än mer att bara njuta, titta på alla kända turistställen, sitta ner och ta en öl nånstans. för att sedan på nästa känd Londonplats.

Ha en jättetrevlig resa!

Det låter ju kanonbra! Jag nöjer mig nog med normalzoomen då. Den har varit mig trogen i många andra lägen ;) Låter som en bra ide att spendera tiden på att se staden och dricka öl istället för att kånka på tung kamera. Kan tänka mig att tjejen tycker om det bättre också =)

Nyss hemkommen från 8 dagar i just London. Reste bara med handbagage, så det blev bara en D200 och min 12-24/4 denna gång. Funkade alldeles ypperligt; på något sätt koncenterar man sig mer på motiven om man inte har så förskräckligt med utrustning på en sådan resa.

Ta du din normalzoom och åk, det kommer att gå bra! Vill du utmana dig själv, så tar du bara din 30/1,4 (som att resa med ett normalobjektiv 50/1,4 på filmtiden... :) ). Strunta i telezoomen istället, för generellt är det "trångt" i en storstad och vidvinkel kommer oftast väl till pass vid "turistfotografering" av byggnader och sevärdheter. Upplev staden istället för att kånka på grejor.

Trevlig resa!

Även jag är nyss hemkommen från London. Jag använde 17-35mm till 90% av bilderna. Jag släpade med mig ett 100-300/4 (och två kamerhus) vilket egentligen lika gärna kunde ha stanna hemma. 18-50 känns som ett bra alternativ. Visst fick jag några fina närbilder på vakten vid slottet, men jag hade nog överlevt utan telet och extra huset.

Hälsa London från mig och ha en skön resa.

mvh/Ove (mer vidvinkel åt svenska folket ;0)))

Bilagor

• london.jpg
    london.jpg
    24.7 KB · Visningar: 549
Lite OT men ändå. Passa på att besöka den besynerliga "Traffic Light Tree" av Pierre Vivant, som står mitt i en rondell vid Canary Wharf. Själv fick jag knäppa en bild från den lokala bussen på väg in till centrum. Hade helst velat tagit fler bilder ;0)

mvh/Ove

Bilagor

• trafficlighttree.jpg
    trafficlighttree.jpg
    44.5 KB · Visningar: 531
Tack så jättemycket för alla svar. Och tack för alla tips! Gärna fler tips på roliga ställen att åka till . Dom uppenbara som big ben och så kommer vi ju givetvis att åka till men lite mindre uppenbara som london eye och så tar jag gärna tips om! Och om det kanske finns någon marknad eller så. Vi ska bo i notting hill så det kanske är någon som känner till något som händer där?

Marknaden på Portobello Rd ligger ju nära till hands om ni bor i Notting Hill. Störst på lördagar, men då är det nästan lite *för* mycket folk om vädret är fint...

Det är ju bara att bestämma sig för hur man ska semestra och vad för typ av fotograferande man vill göra på semestern.
Tele känns som väl ambitiöst för turist-semestrande över en weekend.
Du skulle säkert både klara dig och vara nöjd om du enbart tog huset och 30/1,4, men normalzoomen är nog bästa valet.

Du har väl koll på reglerna för hur man kan packa vätskor i handbaggage numera? Annars så måste du kolla på flygbolagets hemsida.

/Erik

Jodå.. Flygbolagsreglerna är jag inte alls glad på. Men det står något om elektriska föremål men kameran måste väl ändå få åka i handbagaget? Jag ska ju inte checka in något bagage så annars blir det lite bökigt. Det är bökigt nog med deo och schampo och sånt.

sjohan skrev:
Jodå.. Flygbolagsreglerna är jag inte alls glad på. Men det står något om elektriska föremål men kameran måste väl ändå få åka i handbagaget? Jag ska ju inte checka in något bagage så annars blir det lite bökigt. Det är bökigt nog med deo och schampo och sånt.

Inga problem, jag tog min kamerautrustning (hus, normalzoom o tele) som handbagage.. däremot, lade jag extrabatteriet i resväskan.

Va skönt ;)

Väderprognoserna verkar bra också så det blir nog en bra weekend! Tack för hjälpen gott folk!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar